stallvonkavaara

Alla inlägg under mars 2012

Av Marielle Vonkavaara - 31 mars 2012 16:02

Tränade alla hästarna igår så i dag lördag är det tränings fritt, kan vara lite skönt med en dag i veckan då jag bara fixar stallet....

Med mej i dag var Engla min dotter som är 6 år. Alla min hästar älskar henne och hon leder utan problem ut Livi, Dixi och Glitter, ett åringen. Gessle är lite klumpig och så stor, det skulle säkert gå bra men han är som en gigantisk valp och Engla är ju inte så stor. ..

       

Och så passade hon på att pyssla med sin egen häst..hon hämtar han själv och tar ut han själv. Hon är så duktig  


Av Marielle Vonkavaara - 30 mars 2012 12:21

Solen skiner och varmt och skönt ute..


Var på travet i går, ingen till start men var med en vän där. Alltid lika trevligt, äta lite mat och surra med trevliga trav vänner. Tyvärr så var Anna Lindmark med om en olycka. Hennes häst for i backen och det såg riktigt otäckt ut, men som tur var så har hon klarat sej riktigt bra. Inget bruten i alla fall...

Hanna Olofsson hade en riktigt bra dag i går, stor grattis. Hon är duktig och har fina hästar.


I dag har Rikard varit och skott, alltid lika trevligt.


Trevlig helg på er allihopa   

Av Marielle Vonkavaara - 28 mars 2012 16:24

       

Människans grymmhet....

Av Marielle Vonkavaara - 28 mars 2012 15:51

Jag måste bara få ha en åsikt..igen...

Tittade på  ponnyakuten och ser till min fasa en ponnyryttare som tillhör landslaget, spöa och sparka en ponny för att den inte vill hoppa. Ponny akuten är ett program som leds av Tobbe Larsson, hästartisten. Dit kan man åka om man har problem med sin ponny. Dom anlitar olika stora tränare tex Rolf-Göran Bengtsson. Som sagt det var en ridskole ponny som inte vill hoppa....jag blev så illa berörd att jag var tvungen att byta kanal, av vilken anledning beter man sej på detta vis. Blir det bättre om man slår och sparkar hästen, tror man på fullaste allvar att hästen kommer att tycka att det är roligt att hoppa. Jag har ett bättre tips.... hoppa i skogen så att hästen tycker att det är kul igen...ingen vill väl gå i ridhus hela livet...med olika ryttare jämmt...


Sen en annan grej, om man nu ska "hjälpa" nån så ska man väl kunna lite själv?!?! Och MIN uppfattning är att där kunskapen och förståndet tar slut där tar våldet vid!

Hästen är ett flock djur och behöver en ledare som dom kan lita på, många hästar är en mans djur, och vem gillar att få stryk och litar DU på en som du får stryk av??


Sen en annan sak, vi har ju innom travet fått en ombudsman som ska se till djurens bästa, hon lovordade Kajsa Frick för att hon kört 2000 lopp utan en drivnings förseelse. Då tycker en del djur rätts aktivister att det är fel att lovorda då det skulle förbjudas helt med spö i trav lopp. Kan bara säga en sak, dom skulle behöva fara och titta på olika ridklubbar och ridtävlingar eller varför inte ponny akuten!!! Ett spö är ett ridhjälp  medel det slår man inte hästen med utan man förstärker hjälperna. Lika i körning. Sen så ska ingen inbilla mej att trav är mer djurplåger än ridsporten, det är skit snack, jag har sett båda världarna, varför tror ni att jag slutade med ridsporten?


Sist men inte minst så kan jag lova att hästarna springer inte om dom inte tycker det är kul, dom hoppar inte om dom inte tycker det är kul... bli bästa vän med din häst och det är den trognaste vän du kan ha, den ljuger inte den sviker inte och den dömmer inte...


Vi ska vara glada och tacksamma över att vi får hålla på med dessa stora fina djur.    

   

Det är inte djuren som är farliga det är vi som är farliga för oss själva och för andra...

Av Marielle Vonkavaara - 27 mars 2012 15:57

Känslan man får när man rider barbacka och hästen leker rodeo häst...

     

Av Marielle Vonkavaara - 27 mars 2012 12:31

I går regnade det hela dagen så körningen fick vänta till kvällen. Livi kändes kanon fin som vanligt. Jag tror inte att hon varit så här fin någonsin. Hon är mjuk och elastisk och spänstik. Livi har ju alltid varit lite kantig och det har tagit en stund innan hon blivit mjuk. Så det är bara positivt...


Hade tänkt anmäla Gessle till skellefteå men när jag körde han på söndags kväll så var jag inte riktigt nöjd med han så vi tränar på ett tag till. Det är så mycke lopp nu när våren och sommaren närmar sej.


Sen när det är vår så blir man ju såååååå sugen på nått nytt också, farligt farligt....skulle vilja ha en efter Rite on line ja det finns ju många fina hästar...suck.....   


 

Livi och Britt...

Av Marielle Vonkavaara - 25 mars 2012 15:49

Blev lite omplanering då Gessle tappat en sko, men det blev en mysig dag i stallet med flickorna och ponny hästarna..

 

Jag fick ett trevligt samtal i dag, ibland kan nya människor förgylla ens dag.   

Av Marielle Vonkavaara - 23 mars 2012 11:52

Väntar på veterinären, här ska raspas tänder....


Solen skiner och underbart vår väder. Ha en trevlig dag allihopa   

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards