stallvonkavaara

Alla inlägg under augusti 2011

Av Marielle Vonkavaara - 29 augusti 2011 20:27

Skellefteå i dag, det blev en 6e plats... duktig kille.

  Ingela och Malte vann, stort grattis  


I morgon åker jag till Kramfors och hälsar på Saga, det ska bli jätte kul, bilder kommer...nu stallet och rida min prins..

Av Marielle Vonkavaara - 26 augusti 2011 15:36

Fick bilder av Gessles uppfödare då han var bebis, naw så gullig...

          Tack Gunilla för bilderna   

Av Marielle Vonkavaara - 26 augusti 2011 11:55

Läste i dagens Expressen att Luddes häst, Yukon boko dog på Åby igår. När man har läst en artikel så får man ju kommentera och jag brukar även läsa dom första kommentarerna.... suck....

Det är många som tycker att trav är djurplågeri...


Jag tror att dom som skriver såna kommentarer vet inte hur det fungerar på en travdag. Det finns INGEN djursport som har så hårda kontroller av djuren som just travet. Vi har en veterinär som står hela loppet och tittar på hästarna, alla lopp. Och den veterinären är helt oberoende av travet och ST och ATG och travbanan kan inte påverka veterinärens beslut. Vilken annan djursport har det så????


Jag har tävlat både hoppning och dressyr och jag kan säga att, visst så besiktigas hästarna innan men sen då???? Hur kunde tyskarna komma undan med all barrning av hästarna? Barriering är ett annat ord, man sätter spikar i senskydden, el i vattengravarna, lindar bommarna med tagg tråd mmm. Varför står det aldrig nåt om det? Jo för att vi tjänar pengar på våra travhästar!!! mmmm eller hur...


Dom tyskar jag pratade om som plågade sina hästar på 80/90 talet dom tävlade i dom högsta klasserna. Där vinner man också pengar och bilar.


Visste ni att det finns hopphästar som tävlar i dag som har substanser i kroppen som skulle stänga av oss travtränare på livstid? Om en kusk spöar en häst då får den böter, vad händer med alla dessa ridhästar som får smaka på pisken. Tex vid en vägran. I bland har man velat gå fram och plocka pisken av ryttaren. Så illla har det sett ut.


Sen en viktig sak till.... du kan inte plåga en häst till att vilja springa, den måste vilja själv...


Det var ju bara hästarna, tänk alla hundar och katter som plågas att vara  på utställningar, avlas till att inte ha päls eller att ha intryckt näsa som gör att dom har problem att andras och med tårkanalerna som rinner hela tiden. Eller kolla den här länken...

hhtp://djurpoliserna.blogg.se/category/aud-stokman.html


Visst finns det folk som inte ska ha djur och som är elaka med djuren, men kolla bara på hur människan behandlar varandra.


Sen ska man inte glömma bort att våra hästar är elitidrottare för att kunna prestera på banan så måste dom vara vältränade och friska annars klarar dom inte ens att kvala.


Jag tycker att man ska sörja med Ludde då det är tragiskt när ens djur avlider, men det är ovanligt med såna dödsfall om man tänker på hur otroligt mycke tävlingar vi kör i sverige.


Men som alltid så är det lätt att vara kaxig och otrevlig när man sitter framför en skärm. Sen ska man ta reda på fakta innan man ger sej på någon annan.


Ha en bra dag allihopa det ska jag ha   

Av Marielle Vonkavaara - 25 augusti 2011 10:57

Körde två fina hästar i går, det är kul att bara sitta bakom och mysa.


Tömkörde Gessle för första gången. Han blev lite tjurig på mej så han satte sej som en hund mitt på ridplan...så kan man också göra hahahah

Han är rätt kul den där killen, allt man gör med han så ska man förtjäna det eller så lurar man han. Från början var han himla envis om sina öron. Man fick knappt sätta på grimman. Och det är ju enkelt med en enorm häst. Till och med jag med mina 181 cm fick stå på tå.

I går så borstade jag han i öronen och drog i dom, han brydde sej inte alls. Ja han är kul den killen. En häst i min smak   man gör sej förtjänt av att få hålla på med han helt enkelt  


I dag håller vi tummarna för alla ni som startar i boden, ska spela en slant på Ingela och Kobran... 

Av Marielle Vonkavaara - 24 augusti 2011 12:10

Fotade henne igår..dock med mobilen...

    Hon börjar se riktigt fin ut....

Av Marielle Vonkavaara - 23 augusti 2011 22:20

Nixon kom med så han startar i skellefteå på måndag, lopp 5 kör gör Krister Söderholm.

I dag har Rikard varit och satt på tävlings skorna på Nixon...


I kväll har jag tränat två fina hästar, leendet sitter kvar än   

Av Marielle Vonkavaara - 22 augusti 2011 10:47

Det har regnat en hel del senaste dagarna, passat på att göra lite annat, städat lite i stallet och tvättat lite täcken.


Var och red Dixi i går, hon var kanon fin, har byggt mycke muskler i sommar då vi fått träna på lite annat sätt. Siktar på start i slutet av september...


Nixon är anmäld till skellefteå får se om han kommer med..

Av Marielle Vonkavaara - 17 augusti 2011 15:39

I dag har jag hämtat hem Eva och Glitter. Tusen tack till Mats som tagit hand om mina juveler...

      Sen har vi Batman i Persön.... Gessle har fått luva så han inte får massa knott i sina kännsliga öron   

 

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards