stallvonkavaara

Alla inlägg under januari 2010

Av Marielle Vonkavaara - 30 januari 2010 01:02

Nästan att vi snöade inne här i byn   


Hästarna fick vara inne. På kvällen släppte jag ut dom men efter en liten stund ville dom in igen.


Sen i går, ja då kom kylan... brrrrr

Bäbis skulle ha gått provlopp i morgon (lördag) men nu är det för kallt.


Men vi tränar på tappert i kylan....


Sen ett STORT grattis till Tom, som köpte Saga, hans nordis Sörfax, vann i Gävle i torsdags. Andra raka segern   

Av Marielle Vonkavaara - 26 januari 2010 00:45

I dag så satte vi dubbla slaggjordar och käk på Eva, då gick det kanon bra. Hon var riktigt fin. Fotade henne men bilden blev lite dåligt då det var mörkt.  

Sen red Mirre Bäbis, det tyckte hon var riktigt kul och hon skötte sej jätte bra men hon tyckte att det var jobbigt. Mirre såg ut som en räka på henne...

    

Hon har blivit stor och snygg....

Av Marielle Vonkavaara - 25 januari 2010 01:14

Det kan Eva.... jag tror aldrig jag har sett en häst slå så mycke i vagn...


Men hon verkar inte göra det för att hon är dum utan mer för att hon kan. Hon tyckte det var jätte kul att trava i vagn och hon hade ett otroligt fint steg. Så nu ska vi träna på men det blir med två slaggjordar   


Men som sagt, än har jag inte sett någon tjurigare och getigare än Livi....

Av Marielle Vonkavaara - 23 januari 2010 16:31

I går fick Nixon träna efter 1.5 veckas vila. Husse och Bäbis tränade med han. Känndes pigg och glad.


Ingela var och masserade i onsdags, det var välbehövligt på de hästar hon knådade igenom. Även Bäbis fick lite massage. Hon var lite skeptisk till en början men sen gick det bra.


I går så tömmkörde vi Eva, hon var kanon fin. Jag vill börja rida henne, då hon har samma bärighet som Amiral hade. Det ska bli spännande men först ska hon köras resten av vintern, om jag och Mirre kan hålla oss....

Av Marielle Vonkavaara - 22 januari 2010 00:01

Livi blev trea i Boden i dag, jag  hade inga större förhoppningar då hon aldrig startat på kort distans. Men ack vad jag bedrog mej, hon var super fin. Och min kära kusk sa bara : - Start snabb var hon!!!!


In the mood gjorde också bra i från sej, och för första gången så var han glad efter loppet och det var värt alla pengar i världen :)


Stort grattis till Yckelsbograbben som blev trea och Tomas Worrsjös häst som gjorde ett kanon lopp och vann snyggt.


Sen måste jag bara ge en BAMSE kram till min kära vänn Ingela Nilsson som hjälpte mej idag, ja min Mirre också. Ni är BÄST !!!


 

Av Marielle Vonkavaara - 19 januari 2010 12:04

Min älskade Amiral har fått sluta sina dagar i dag.. han lämnar ett oerhört stort hål i mitt hjärta och i stallet. Det var det absolut jobbigaste jag gjort i mitt liv. Saknaden är enorm.....

            Vila i frid min kära vän......  

Av Marielle Vonkavaara - 16 januari 2010 20:20

In the mood och Livi delicious startar i Boden. Krister Söderholm kör Livi och Ove A Lindkvist kör In the mood..

Det blir spännande, Livi känns kanon fin och det gör Gubben också.

  

En frostig Livi   


Bäbis ska gå jobb i morgon, sitt första. Och Mirre börjar b-tränar utbildningen i Boden i morgon...

    

Söt Bäbis, hon kan nog bli en fin dressyrhäst också   

Av Marielle Vonkavaara - 14 januari 2010 12:53

Fick räkningen från stc i måndags. Av 2000 kr som Nixon sprang in i december så blev det kvar 924 kr och då är inte kuskarna betalda. I och för sej så är det tre stallhyrer och tre anmälningar. Men det skiljer om du tävlar i umeå eller boden. Umeå tar 200kr plus moms i stall avgift, boden tar 160kr plus moms. Nu till det som gör mej arg....

Stc har beslutat att höja b-tränar avgiften. Förra året betalde jag 800 kr för licensen och 1000 kr för försäkringen plus moms. Nu har dom beslutat att höja premien på försäkringen med 650 kr!!!! Grunden till höjningen var att olyckerna ökat mm men största orsaken var att det minskat b-tränare ?!?!? Har aldrig hört nåt så korkat!!! Så om det blir fler som slutar ta ut sin licens, så på nåt år kanske man får betala lika mycke som proffstränarna dvs 5000-10000 kr. Men vi b-tränare får ju inte träna andras hästar så hur ska vi få in inkomst som täcker våran licens?

Sen tycker jag att det är sjuk att man ska betala gäststallhyra på den bana som man har licens på, jag betalar ju anläggningsavgift där redan. 1200 plus moms!!!!

Stc sänkte anmälningsavgiften men då höjde dom stallavgiften...hm....så nu när det blev högre prispengar så då höjde dom försäkringen på b-tränarna......

Travsporten behöver oss b-tränare men då måste dom börja behandla oss bättre!!! Som det är nu så kan man inte ha starthäst som inte springer in pengar för man har inte råd, utgifterna är nog höga som de är att ha häst.

Jag tror att det är många som kommer sluta träna häst ,för det kan ju löna sej att lämna in till proffstränare....


Jag strök Nixon i dag då han känndes inte helt okey igår, sen har han mugg som bråkar. Så nu blir det regäl vinterträning för hans del. Jag vet inte heller om han inte trivs riktigt på vinterbana..

Hoppas i alla fall att det går bra för mina vänner som startar idag, ska hålla tummar och tår   

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards