stallvonkavaara

Alla inlägg under maj 2010

Av Marielle Vonkavaara - 30 maj 2010 13:09

Läste i aftonbladet en rolig grej igen....


Jag minns hur allergiska alla har varit mot att man ridtränar travhästar. Nu är dom ett gäng ridhästar innom travvärlden. Bland annat, Viola Silas, Commander crowe. Och nu då Torvald palema.....Och jag är ingen fantast av Åke men idag så drog jag på smilbanden och han klev upp ett par pinnhål...

  

Han rider nämligen själv    fy fan vad manligt!!!

(Lånade bilden av Casper Hedberg.)

Av Marielle Vonkavaara - 29 maj 2010 11:35

Ja fy tusan känns som man blivit överkörd av en traktor, axlarna värker, låsning i ryggen....hästelände!!!!


Tänkte då att Livi skulle få stå en vecka då hon startat på ganska tätt, stort misstag!! Satte på hackamoret och skulle ut och rida. Stod bara på bakbenen. Böt till ett annat bett då jag kom på att hon gillar inte hackamore, mindes inte varför jag slutade rida med det, nu vet jag. Ut i skogen igen... Då ser hon alla sopsäckar som vägarbetarna lämnat ( det städas efter vägarna just  nu) ja hon blåste och reste och vände och brölade för varenda sopsäck!!! Sen blev hon rädd för kvistar och stenar och en katt och fåglar.... Hon kunde bara hålla en fart eller gå på två ben.....


Matte blev tjurig och longerade henne också då jag kom tillbaka, tänkte att nu kommer hon nog jaga runt mej här. Hon brukar jaga en då man longerar men i går så var hon som en gammel häst och såg kanon fin ut   


Alltså den där hästen blir man inte klok på...men söt är hon fast jag kunde ha gett bort henne igår.

  

Av Marielle Vonkavaara - 28 maj 2010 12:17

Livi kommer att starta i diamantstoet den 3e juni. Kör gör Ove spår 3 lopp 8... himmel så spännande. Hon möter många bra hästar bla Ingelas Ginala. Nervös redan...  


Var på travet i går och såg massa fina hästar. Vann nordis loppet gjorde en Slogum Björn avkomma....Farmfurir..

  


Sen fotade jag Vickan och Pegge och så gubben....

      

Äntligen kom också solen tillbaka, och så är det fredag. Trevlig helg allihopa, och alla ni som är på elitloppet, ha det super kul där, önskar man hade tid att fara... Kanske nästa år   

Av Marielle Vonkavaara - 26 maj 2010 21:03

I går var jag och dundrade med nordisen i skogen, himel vad fin han var med den nya balansen. Älskade Nixon.....


I dag var jag till kliniken med Livi, hade tänkt ta med Bedan och lämna henne i boden, men hon skulle inte med. Så jag tog Livi själv dit. Hon kollades och röntgades. Tog bort rester av en mjölktand men det största problemet var bettet. Det är för stort för henne så hon biter fast. Hon hade en pytte liten tand i vänster lan men inget som hon verkar störas av. Ska röntga till hösten igen och se om den har blivit större. Har den det så ska veterinären få ta bort den. Hon var så duktig på kliniken och hon var ganska trött....

  


 På kvällen tog jag och mannen och min far linor och linade in Bedan i transporten. Hon KRÖP in!!!! Har aldrig sett en häst krypa in i transporten, hon var inte rädd bara tjurig och det märktes att hon blivit linad in förrut. Synd att ingen fotade.... Men hon kom till boden i alla fall   


Madde var så snäll och visade Paul åt oss, sen gick barnen och jag och kollade på alla söta fölisar men finast var Paul   


Vilken fin häst, och han gjorde "Russe" grejjen men tungan....jag är såld.....

      

Ska bli så spännande och se vad som blir av detta nästa år...

Av Marielle Vonkavaara - 24 maj 2010 17:35

Läste precis aftonbladet, ännu en gång så har en av våra stjärnkuskar lyckas avstyra en olycka. Den här gången var det Jorma Kontio. Hästen blev rädd i vinnar cirkeln, när det fotograferades, och skulle till att börja skena i väg. Tack vare att den hade grimmskaft så fick Jorma tag i det och höll fast hästen. Det satt en funltionär i sulkeyn som flög ur men hästen höll Jorma fast. Det märks att dom är hästvan våra kuskar....  En bra ide att dom på Örebro travet har börjat ha grimmskaft i vinnarcirkeln, det är ju mycke säkrare än att bara hålla i tömmarna...


Här hemma har vi städat hagar och fixat i stallet. En glad Nixon hittade en sopsäck som husse lämnat för nära hagen. Han tog helt sonika in den i hagen och kollade vad det var i säcken. Sen när matte kom och skulle sätta tillbaka skräpet i säcken ville Nixon leka mer och även med matte. Snacka han blev sur när matte damma säcken i rumpan efter massa attacker av stor nordisen. Nixon ställde sej i ett hörn, förnärmad....


På torsdag är det trav i boden, ska hålla tummarna för Ingelas hästar, Pegge och Vickan. Monicas Ö.B och alla andra travvänner....

Av Marielle Vonkavaara - 22 maj 2010 18:17

Josefin Rådefalk har lurat ännu en stackars flicka och mamma. Hittade på hästnet en mamma som hade köpt en islandshäst till henne och dottern. I tron om att det var en 17 årig frisk häst. Det var en 30 årig sjuk häst. Fast de skrivit avtal så kan man inget göra. Så funkar det i sverige, det går att luras och bedra utan att det händer destå mer det värsta är alla djur som far illa.


 Jag har fått många kommentarer eftersom jag skrev ett inlägg här för ett tag sen. När folk googlar på Josefin kommer dom till min varning, perfekt!!! Synd bara att de inte gör det innan dom köper av henne...


Som hästköpare är man maktlös, så är det, tyvärr. Det går inte ens att polisanmäla för bedrägeri, du måste ta det via en jurist, och det är ändå inte säkert ens att det bli ett mål av det hela.



Nåt possitivt och roligae nu....

  

Engla älskar trav hon sitter timmar klistrad framför "liven" och ser på trav. Hon ska bli kusk, säger hon   

      

Härligt med sol och värme, det är så fint nu ute....

Av Marielle Vonkavaara - 22 maj 2010 00:20

Det blir till att betäcka Beda, hon trivs inte med att gå i vagn så då får man hitta på nåt annat ett tag.


Det blir Stall WFs Paul November, gå in och kika på hemsidan på honom han är urläcker   


Så på onsdag åkr Beda dit då jag ska till Boden med Livi.

Av Marielle Vonkavaara - 21 maj 2010 00:01

Hon kunde volta utan problem   


Livi har haft problem med voltningen förrut och jag kan erkänna att jag varit orolig då hon dessutom inte startat volt start på lääänge. Men Krister var kanon nöjd då hon skötte sej exemplariskt.


Där emot har hon börjat hänga på en tömm och blöder lite ur munnen, de senaste 3 starterna. Även fast hon är kollad och raspad så krånglar det. Så nu när jag kom hem kikade jag henne i munnen och i lanen närmast bakre tandraden nere så har hon som början få en ny tand och där var det lite blod. Så jag ska ringa kliniken i morgon så ska jag fara dit med henne.


Grattis till Hannas snygga seger och Sandras, grattis till Monicas femte plats också.

  

Dagens hästskötare....

  

Kan man bli knäppare än så här ha ha ha ha

  

Jag och Bivvan i värmningen i solskenet, härligt   

  

Och så defileringen med den "riktiga" kusken   

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards