stallvonkavaara

Alla inlägg under september 2013

Av Marielle Vonkavaara - 30 september 2013 21:18

Jag är en människa med starka åsikter, har alltid haft, gillar när det händer saker, gillar att se framåt och hitta på nya saker. Jag gillar människor med åsikter och mina närmsta vänner är ärliga, starka och helt underbara människor. Stolt att få ha dom i mitt liv, dom kan säga åt mej : -Marielle har du tänkt så här eller vad tror du om det här... Underbart   Dom har åsikter dom står för och delar med sej av, det gillas skarpt...


Varför skriver jag det här?? Jo senaste tiden har jag blivit påhoppad av olika människor och jag känner att det tar på mej, jag tycker att det är rent förjävligt att bli uthängd på sociala medier (FB) med namn bara för att dom inte törs ta det med mej... vi börjar från början..


Började med travet som sagt första starten 2009(juni) har haft hjälp av fantastiska människor då det är svårt när man är grön. Jag är av den naturen att man ska vara hjälpsam och vänlig, så som man vill bli bemött ska man vara mot andra. Jag hjälper gärna om jag kan och jag har även fått hjälp tillbaka. Jag ogillar när man är dum med djuren och jag anser att man ska inte bry sej i hur andra tränar då det finns lika många filosofier som tränare, vad är rätt och vad är fel?!? vem ska avgöra det?? Så länge inte djuren drabbas och far illa.


I alla fall så vill jag alltid bilda mej en egen uppfattning om folk,jag utgår från att folk är vänligt sinnade, att man inte har en agenda med allt man gör. Att man gillar människor... Jag har trott att vi håller på med trav för att vi tycker det är kul och är vi flera som håller på med samma sak så måste man ju ha kul tillsammans...eller?!?

Vi har så roliga ord som, vinnarhål, ägg, dödens, med flera eller all utrustning, skalpers,murphey helstängt, norsk...


I alla fall så blev jag medlem i styrelsen i hästägarföreningen, roligt men jag kännde att jag kom ingenstans, jag har massor med ideer och inte bara i föreningen men även vid andra möten så möts man ständigt av :-Nä men det går inte... eller så händer ingenting...


Så startade jag en grupp på FB "travtränare/hästägare som vill umgås och ha kul ihop" min tanke var att man kan sälja saker och samåka till tävlingar eller träna ihop.


På senare tid, eller senaste två åren så har vi haft väldigt mycket anmält i Boden, av finska hästar, det kan vara så mycket som 47 hästar anmält till ett lopp, vilket gör att det är svårt att komma med. En finsk häst kan ha fyra segrar och gjort 30 starter och ändå ha under 20 000 kr på sej. Medans våra svenska hästar har oftast 20000 kr efter 1-5 starter om det gått skapligt alltså ingen seger.

Jag har engagerat mej i detta då jag haft bla Gessle som bara hade 5000 kr på sej och 65 poäng, han tappade en sko och galopperade mm och vips så står man där med ingen chans att komma med. Jag skrev en insändare i travronden, jag har ringt och majlat med Svensk Travsport. Nu i dag så fick jag svar, ett lite knepigt sådant med dock ett svar. Skrev ut mitt inlägg och svaret på "min" grupp, då det varit många disskutioner just om finnarna.

Mitt inlägg löd:

"Tycker att det är dags att ni tittar på anmälningslistorna till Boden,finska hästarna dominerar och det är näst intill omöjligt att komma med. Kanske att det är en anledning till att folk slutar speciellt dom äldre som inte orkar resa långt då skellefteå ligger 20 mil bort och umeå är 35 mil bort. Ett tips... skriv företräde svensktränade hästar.Dessutom är deras karenser på läkemedel inte lika våra, ta dopingprov på alla utlänska hästar. Börjar bli ganska less, gnälls att det inte finns pengar, nä i boden hamnar alla våra prispengar i finland! "


Till svar fick jag:

"Enligt de bestämmelser som är uppsatta inom UET får vi inte skriva för svensktränade hästar i mer än 20 procent av loppen i sverige för svenskfödda hästar för att bevara den svenska rasen och den kvoten är redan fylld med svensk travsport unghästserie, svensk travsports grundserie, de två lägsta klasserna i v75 och några till. Vi får inte stänga lopp för svensktränade hästar, det är emot EUs bestämmelser om fri företagsverksamhet i EU. Jag har tittat på Bodens prispengar i år 16.507.200 kr har hitills delats ut i boden under 2013 och 3.2 miljoner har gått till utlandstränade hästar dvs 20 procent. Det betyder att 80 procent har gått till svensktränade hästar.

Vänliga hälsningar Mattias Stenby, sportavdelningen "


Blev inge klokare av hans svar...känner inte att han svarade på det jag undrade och skrev..


Då skriver den licensansvariga( håller i utbildningar) på Boden travet så här..( på min sida på FB)


"marielle tänk på tiden när det gick bra då var det uppåt,kort avstånd mellan banorna mm, i travets värld får man uppleva även dåliga tider när hästarna inte fungerar som man vill och tappar poäng.Nej det är bara att träna på så kommer allt vända till det bättre. Sedan tycker jag det är onödigt för att inte säga främlingsfientligt att peka ut våra finska gäster som fuskare. Bodentravet har lyckats att placera sig i en hög possesion i trav-sverige, vi har alltid välfyllda spelvärda lopp och det ofta med hjälp av många fina hästar från finland. Vi ska väl inte dra ner ambitionen och gå mot bygdetrav."


Så då blev jag främlingsfientlig, gnäller bara för att mina hästar inte presterar och bara svammlar med andra ord. För att jag driver en åsikt/fråga som han verkar tro att jag bara driver för egen vinnigs skull!!


Visst är jag gift med en finne??? Använder nästan bara finska kuskar?? Gillar finland då jag vistas där ofta och har mina rötter i tornedalen....


Ett annat exempel är en hovslagre som jag inte själv använder, han spred massa lögner och tålde inte att jag ville veta vart han fått det ifrån...

Ett annat exempel var en travgubbe som jag har på Fb som aldrig skriver nått men när jag premierade Gottan så det enda han skrev var "den bojkotten av boden var inte lång" och sen skrev han "jag såg det men skriver man mycket och klagar på allt får man ta lite skit hahah"

Plockade då bort han som vän då jag anser att man inte är vänner inte ens på Fb då man inte kan skriva nått possitivt eller gilla nått utan bara sprida skit och elakheter. Då skrev han på min sida ( travsida) att jag plockat bort han då jag inte tål kritik att han minsann inte ska slicka min röv som så många andra gör mm.

Jag skrev då att inlägget hör inte dit så jag plockade bort inlägget, då gick han ur gruppen och hängde ut mej med namn på sin sida och skrev att JAG minsann plockat bort han och att det var för att han inte slickade min röv mm och naturligtvis gillade denna hovslagare det..


Man kommer till travet och alla dessa grupperingar på Boden travet, folk jag kännt i 15 år, även den här en hovslagare, har slutat hälsa..och några andra..

Finns många som upplevt "bodenpackten" och som drar sej för att åka dit, ingen bra reklam för banan...


Byter foder då det ekonomiskt inte är hållbart plus en annan grej som jag håller för mej själv, då får man skit  på FB att jag "lurar" mej själv bla bla bla att  mina hästar är arga för att jag tvingat dom att äta nått annat foder. En människa som stått mej nära och som jag försökt hjälpa så gott det går, ja som jag trodde att vi var vänner..man hjälper ju varandra då...


Fått höra att när jag skriver grattis eller något annat vänligt åt nån, det är för att jag är lömsk och menar egentligen inte vad jag skriver, hjälper jag någon så är det bara för att kunna ge igen sen..mm


Som sagt plockar jag bort någon så är det för att jag inte tål kritik....



Jag tycker att Fb är jätte bra har många vänner som jag har där som jag inte har tid att träffa men som jag har kontakt med via FB, men det finns en ganska mörk baksida.. folk som gömmer sej bakom datorn och blir elaka, dom som ger kritik som innehåller personangrepp sen finns den värsta sorten...dom som är tysta och bara snokar, skriver inget utan bara läser och sprider skit vidare, dom tysta dom lömska....det är så att man mår illa...


Jag är evigt tacksam för min riktiga vänner, finns många fina människor och jag försöker att inte ta åt mej men ibland är det svårt... jag omger mej med fantastiska hästmänniskor har en kanon bra hovslagare en extra   

,bra veterinärer och många travmänniskor som peppar mej, Tack   





Av Marielle Vonkavaara - 29 september 2013 14:43

Har haft Rolf här på morgonen och behandlat mina hästar så nu får dom lite semester..

Av Marielle Vonkavaara - 29 september 2013 11:41

Hade en trevlig travdag trots att loppet inte blev bra. Olivia red jätte bra men Livi galopperade och det brukar hon inte göra om det inte är nått galet med henne. Hittade felet idag det var det jag trodde.
Ove A kom och bad om ursäkt för måndagens miss, dagens ros till honom.
Hjälpte John i stallet så kvällen gick fort, fick träffa  Dixi tvååriga syster Lou dana..

Av Marielle Vonkavaara - 24 september 2013 13:37

Gottan blev jätte glad näe hon fick tillbaka sin kompis, har inte velat ha ihop dom då dom leker så mycket med tanke på premien. För är det någon gång dom skadar sej så är det innan premie eller kval...

Av Marielle Vonkavaara - 23 september 2013 22:40

Nyss kommit hem, jag och Annacarin. Smågodis fick sista pengarna,men Ove glömde bort att han skulle köra, så det höll på att bli tvångsstrykning. Så han hade ingen aning om hur min häst var då han inte hade värmt henne heller...så det blev tre galopper..
Suck. ..bara ta nya tag..

Nu har små tjejernas pannband kommit.

Av Marielle Vonkavaara - 22 september 2013 17:04

Tänkte åka till Boden igår kväll men det regnade så mycket, nu är det simfötter som behövs till hästarna.
Får se om jag hinner idag upp tidigt i natt så det är lunchtrav på solänget i morgon..

Av Marielle Vonkavaara - 21 september 2013 01:29

                                           

Sen en bild från Anna-carin på smågodis (storasyster) och Gottan ..

 

  

Av Marielle Vonkavaara - 19 september 2013 22:17

Gottan klarade premien på 31.9 ,fina lilla häst. Livi blev 4a i monte debuten på 17.5, en riktigt bra dag men mina underbara hästar. Tack snälla Maria Bodin för lånet av vagnen..

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards