stallvonkavaara

Alla inlägg under december 2011

Av Marielle Vonkavaara - 28 december 2011 12:44

Den första starten 2012 blir den 5 januari i boden.Startar gör Gessle i  lopp 9, spår 2. Kör gör Krister Söderholm.

   

Av Marielle Vonkavaara - 27 december 2011 19:55

Snart nytt år, bara några dagar kvar. Jag brukar ju skriva en sammanfattning om året som varit, roligt om inte annat för min egen del...


Stallets enda seger togs i maj av Dixi, vilken underbar känsla då jag vet vad hon kan och för första gången fick hon visa det på banan också.

 

Sen föddes Glitter, min lilla söta  

   

 

Fortfarande jätte söt, bara lite större  


Bääbis började närma sej kval men var stökig och besvärlig, som hon varit mesta dels av sitt liv, så hon fick åka till Umeå och Krister Söderholm..

 

   

     

Där har hon blivit väl omhändertagen och i debuten den 9 december så blev hon 3a  

 


Ny häst inköptes i slutet av Juli, även denna från Tobias på Mantorp...Gessle..

 

 

 

     

Efter han tränat på, bott en månad hos Ingela, gått provlopp, kvalade han i skellefteå på 20.9 Sen har det häxat med karledsinflamation. Men första starten blev den 19 december i umeå där han blev 6a. Jag tror att jag kommer ha mycke roligt med min prins...


Vi köpte även en till häst, Thilde fick en egen ponny, Sunny

 


Livi har tränat på och kvalade i höst, känndes jätte fin och så stäckte hon sej i ryggen när hon busade i hagen...

     

Men nu börjar hon vara på gång igen.


Och så är det ju alltid lite tråkigt också...

Dixi och Krister blev överkörda i boden i juni under v75 helgen, så hela Dixis sommar säsong blev förstörd. Som tur var så gick det bra för hästen och det blev inga större skador. Och ännu bättre var att Krister inte skadade sej allvarligt.

 


Sen så lämnade min svarta springare mej den 11 november, stor sorg i stallet. Har haft mycke roligt med Nixon och jag hade hoppas på många år ännu, men sjukdom satte stopp...

   

   

       

   

     

       

Även Eva lämnade oss..

 


Nu tar vi nya tag inför det nya året, Gott nytt år allihopa   

Av Marielle Vonkavaara - 27 december 2011 13:07

Sista starten för i år , Dixi startade i umeå i går. Starten hon gjorde i leran i Boden slet på henne, så hon kännde av sitt bak knä i går. Så nu blir det till att besöka veterinären....

Resan var hemsk, blåst och is och halka och snöstorm, tur att pappa var med som sällskap.


Av Marielle Vonkavaara - 20 december 2011 17:26

Resan var hemsk, snöslask och oplogat...huvva..

Men hästen var riktigt fin, han hade dock tappat en brodd fram, han har bara 4 stycken fram, så traven var inte riktigt bra. Men ingen galopp och Krister var mycket nöjd med han och tyckte att han var riktigt fin och hade rätt inställning till tävlandet. Han blev utknuffad i fjärde spår och blev lite trött på slutet. Matte jätte nöjd över min prins...

 

Tack till snälla Krister, att jag fick stå i han stall i stället för på stallbacken. Som ingen missat så går det A2 överallt..


Sen vill jag ge reklam till Mats, det är han jag köper foder av. Han har ett sortiment  som heter Hiven oy. Jag köper ett foder som heter Tallipro Sport, ett kanon foder. Det gick Nixon på också, och nu Dixi. Glitter äter Tallipro Breeder för unghästar. Hela sortimentet som Hiven Oy har tycker jag är kanon bra.Dom har vitaminer och vitlök och massa olika saker.

 

Inte speciellt dyrt helller och det finns massor att välja på...

Vill du köpa så kontakta Mats...

 

Ny start blir det, årets sista. Dixi startar  den 26 dec i Umeå, lopp 11 spår 4 med Patrik Nygren i vagnen...


   

God jul på er allihopa   

Av Marielle Vonkavaara - 18 december 2011 21:15

Ursäkta min frånvaro men har fullt upp med julfester på dagis och skolor, julpynt hemma och handling av julklappar och mat, bakning och så träning av häst  


I dag har det varit trav i boden, satt inne i värmen hemma och tittade på liven, stort grattis till Ginala och Ingela Eriksson, vilken duktig häst   och tränare också så klart...


I morgon Umeå med min prins, var och körde lite igår och han kändes då bara fin.


Livi har fått börja galoppträna och ryggen hennes känns mycke bättre. I förr går då jag red så fick hon nått ryck. Det passerade två killar sladdandes förbi, Livi tyckte att så gör man inte så hon började galoppera på tvären tvärs över vägen mot bilarna. Det värsta när hon får såna ryck är att hon går inte att styra... killarna stannade bilarna och då slutade hon, skrittade bara förbi med svansen i vädert blåsandes och brölandes...Livi är INTE rädd för bilar, hon fick bara för sej nåt. Sen så travade hon glatt hela vägen hem med svansen i vädret...

   

Hon är precis så galen som hon ser ut..ibland...


Dixi har också tränat på, har broddat upp henne nu så hon får träna på isbrodden innan den planerade starten.


I dag har det snöat också, lär ju har snöstorm i morgon då jag far mot umeå så där 6 på morgonen.... TJOHO...

Av Marielle Vonkavaara - 13 december 2011 13:17

Gessle startar i umeå den 19 i lopp 9 spår 8 med Krister Söderholm i vagnen....

Nu får vi hålla tummarna att han inte trampar sej, faller på näsan, bryter ett ben.... lite ironisk men det har häxat lite med min prins.

 

Var och tränade Livi och Gessle i går kväll i tövädret, gick inge bra det packade nå fruktansvärt under hovarna. Gessle höll på att bryta alla ben, det var bara att vända hem. I dag regnar det.....  

Av Marielle Vonkavaara - 12 december 2011 15:33

I dag var det -16 i morse, skönt att vi äntligen fått vinter.


I går körde jag alla tre hästarna. Dom var fina allihopa. Fick brodda upp dom nu när det kommit snö. Gessle ska ju anmälas till den 19 i umeå och där är det isbana. Så jag satte isbrodd på han och det funkade perfekt.

Dixi var sjukt pigg fast än att hon tävlade i fredags. Hon älskar ju snö och att träna på vintern.

 

Av Marielle Vonkavaara - 9 december 2011 19:33

Dixi hade för dåligt fäste, trodde inte att jag skulle behöva den längsta brodden än..men men..

     

Stort grattis till bästaste Britt och Målle till segern, äntligen kom den  

   

Lite bilder på Bääbis från i går, Pierre fotade...

     

Banan var fin på Umåker..

och så en filmsnutt..


Nu tar vi nya tag, trevlig helg på er allihopa.. 

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards