stallvonkavaara

Direktlänk till inlägg 28 mars 2012

Hästen

Av Marielle Vonkavaara - 28 mars 2012 15:51

Jag måste bara få ha en åsikt..igen...

Tittade på  ponnyakuten och ser till min fasa en ponnyryttare som tillhör landslaget, spöa och sparka en ponny för att den inte vill hoppa. Ponny akuten är ett program som leds av Tobbe Larsson, hästartisten. Dit kan man åka om man har problem med sin ponny. Dom anlitar olika stora tränare tex Rolf-Göran Bengtsson. Som sagt det var en ridskole ponny som inte vill hoppa....jag blev så illa berörd att jag var tvungen att byta kanal, av vilken anledning beter man sej på detta vis. Blir det bättre om man slår och sparkar hästen, tror man på fullaste allvar att hästen kommer att tycka att det är roligt att hoppa. Jag har ett bättre tips.... hoppa i skogen så att hästen tycker att det är kul igen...ingen vill väl gå i ridhus hela livet...med olika ryttare jämmt...


Sen en annan grej, om man nu ska "hjälpa" nån så ska man väl kunna lite själv?!?! Och MIN uppfattning är att där kunskapen och förståndet tar slut där tar våldet vid!

Hästen är ett flock djur och behöver en ledare som dom kan lita på, många hästar är en mans djur, och vem gillar att få stryk och litar DU på en som du får stryk av??


Sen en annan sak, vi har ju innom travet fått en ombudsman som ska se till djurens bästa, hon lovordade Kajsa Frick för att hon kört 2000 lopp utan en drivnings förseelse. Då tycker en del djur rätts aktivister att det är fel att lovorda då det skulle förbjudas helt med spö i trav lopp. Kan bara säga en sak, dom skulle behöva fara och titta på olika ridklubbar och ridtävlingar eller varför inte ponny akuten!!! Ett spö är ett ridhjälp  medel det slår man inte hästen med utan man förstärker hjälperna. Lika i körning. Sen så ska ingen inbilla mej att trav är mer djurplåger än ridsporten, det är skit snack, jag har sett båda världarna, varför tror ni att jag slutade med ridsporten?


Sist men inte minst så kan jag lova att hästarna springer inte om dom inte tycker det är kul, dom hoppar inte om dom inte tycker det är kul... bli bästa vän med din häst och det är den trognaste vän du kan ha, den ljuger inte den sviker inte och den dömmer inte...


Vi ska vara glada och tacksamma över att vi får hålla på med dessa stora fina djur.    

   

Det är inte djuren som är farliga det är vi som är farliga för oss själva och för andra...

 
 
Ingen bild

karin

29 mars 2012 08:45

Bra skrivet, jag håller verkligen med. Jag har också hållt på både med ridsport och trav och om man ser på Sverige (utomlands, i italien tex, kan jag ju dock inte säga att jag tycker hästarna har det bra) är ju travsporten så mycket mer reglerad, "ridfolk" är enligt mitt tycke mycket värre när det gäller att behandla hästarna illa. Angående ponnyakuten så förstår jag verkligen inte varför stackars Musse MÅSTE hoppa, han tycker ju uppenbarligen det är pest, det finns väl så många andra hästar som kan hoppa så att denna individ kan slippa. Det har verkligen gått till överdrift i programmet att de absolut ska lyckas. Stackarn.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marielle Vonkavaara - Söndag 3 mars 18:59

Det är vår i Småland.

Av Marielle Vonkavaara - Torsdag 22 feb 18:12

Då blir det stallmys.

Av Marielle Vonkavaara - 28 december 2023 16:01

Mysig kvällstur med Alva och Freddy . Gott nytt år allihopa . ...

Av Marielle Vonkavaara - 19 november 2023 17:48

Skön eftermiddag med Alva i stallet. Nu är sky inriden . ...

Av Marielle Vonkavaara - 2 oktober 2023 15:03

Hästarna trivs och även jag. Skönt att slippa kylan.

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards