stallvonkavaara

Alla inlägg under november 2011

Av Marielle Vonkavaara - 30 november 2011 15:29

I dag och hela natten har det spö regnat och blåst så hästarna får stanna inne tills i kväll. Fy vilket väder. Ingela har varit och masserat, Livi var riktigt risig i kroppen det var därför jag tyckt att hon kännts så dålig. Nå väl nu tränar vi på...

Mats var förbi med foder också...


I dag har jag fått hem det här...

 

Nu ska vi nog få bukt med Gessles karledsproblem. Mer info kommer då jag testat preparatet....


Start i morgon, hoppas att det är bättre väder än i dag...

-10

Av Marielle Vonkavaara - 29 november 2011 13:14

Först natten med kyla, i dag har det varit kring -10 men ingen snö. Nu vill jag att det kommer 70 cm  sen behövs det inget mer.

Blir ingen start för Gessle han har åkt på karledsinflamation, förmodligen beror det på saltet på banan där han gick provlopp i lördags. Förklarar varför han galopperade. Han är inte fin i karlederna och ont har han lill gubben..

 

Rengör och smörjer efter konstens alla regler....


Efter Hööks besöket fick Dixi en ny reflex grimma, kanon fin, även spännerna är själv lysande. Sen gör det inget att den var knall rosa  

 

Nu när det är så hårt i backen så har man lite ide torka när det gäller träning, så jag har helt enkelt bestämmt mej för att köra in mina travare med loksele. Har en vision om att köra rissla på vintrarna. Först ut var Dixi i går, hon var klart skeptiskt.... men efter en stund var det som om hon inte gjort annat. Det enda är att hon gillar inte när saker går sakta, allt ska gå i tävlings trav fart. Annars lessnar hon...

   

Tog och fotade Glitter i går. Hon har skit häftig päls sättning i ansiktet, det ser ut som att hon har en mask på sej, typ batman!

       

Fin är hon  

Sen måste jag få visa hur söt Dixi är när hon är på sitt charmigaste humör...hon gillar inte andra hästar ( undantag Livi) hon gillar ingen under 1.50 cm det vill säga, barn, hundar, katter mm.

   

Jag har varit tvungen att hänga upp ett täcke mellan boxarna då Glitter står brevid henne, har prövat med att ha Sunny där men det går inte. Hon står och slår i väggen hela tiden. Mattes gumma, sådan häst sådan matte....


Sen vill jag ge mej in i debatten som har varit här uppe om hösilaget....

Det är många hästar här uppe som dött av kolik och tarmvred senaste tiden. Man skyller på hösilaget...

jo till viss del kan jag hålla med MEN det är då hästägarens fel till 100 % det är vi som matar hästarna! (Nu pratar vi om hösilaget)

Min mening är att man bör ta reda på fakta, en hösilage boll är konserverat hö. Som vilken vacumförpackning som helst så håller den hur länge som helst om man inte gör hål i förpackningen. Direkt du öppnar så fortsätter prosessen i bollen. Vilket gör att den börjar förmulltna. Det pga av den höga vätskehalten och dom bakterier som finns där. Det är inte torrt hö i bollarna.

En hösilage boll öppnad, håller 7-10 dagar i varmt väder men vid minus grader så håller den betydligt bättre då förmulltnings prosessen behöver värme. MEN det betyder inte att den håller hur länge som helst.

Tecken på att bollen är dålig...

* den värmer , när du tar på höet känner du att det är varmt, eller att det ryker ur den

* mögel, synligt med blotta ögat, oftast vitt

* lukt,( bollen när den är ny öppnad,då tycker jag att det luktar nästan äpple, ) den ska inte lukta illa


I höst med den värme det har varit så kan man inte sätta in en boll till en häst och tro att det ska fungera, det är alldeles för varmt. När jag ger bollar i hagen till mina hästar då går det 1 boll per häst i månaden. Så en boll som håller 7-10 dagar i värme, fatta hur den är efter en månad!?!? Inte konstigt att hästarna blir sjuka....


Jag har gett hösilage sen i augusti, jag förvarar den i höladan, ger alla mål av den, den tar slut efter 7-8 dagar, inga problem som helst då jag har många hästar. Jag gillar hösilage då jag har bla Sunny som är damm kännslig, hon har inga problem med höet.


Sen ska man ju komma ihåg att köpa bra kvallite, både torrhö och hösilage men även kraftfoder, och vara försiktig med byten av foder. Vänja in hästarna noga. Jag köper allt mitt hö av samma bonde här i byn har gjort det i 8 år nu. Tror inte man ska köpa en boll här och tre bollar där, om man har möjlighet ska man nog köpa allt från samma ställe. Hästar har otroligt känslig mage...en del känsligare än andra.

Sen tycker jag att det är tragiskt att så många hästar blivit sjuka, hemsk sjukdom för både hästägare och hästarna...

 

Av Marielle Vonkavaara - 28 november 2011 11:31

Stämmer helt och fullt på Glitter...

I förra veckan så såg jag att Sunny hade på ena sidan massa runda uppsvullnader, nästan som tennis bollar,10-15 stycken.

Skit mysko, jag tänkte om det var allergi men jag har inte bytt nått åt henne. Hur som helst så tar hon sin uppgift på allvar som extra mamma. Vilket har resulterat i att hon är väldigt orolig när Thilde tar in henne och pysslar med henne. Så jag särade på dom och satte ihop henne med Livi. Tänkte att även om Livi är vass så gillar hon småttingar. Sagt och gjort jag släppte ihop dom, först Glitter i hagen och sen Livi. Glitter springer fram till Livi vänder sej och och börjar tok sparka, högt   Livi blev såå arg, hon tappade öronen, så långt bak la hon dom, hon vrålade och började jaga den här lilla terroristen. Sen när det lugnat sej så ställde hon sej vid sin hötapp och tuggade, då kommer den lilla igen och ställer sej vid samma tapp och äter. Livi börjar bita och fäller öronen, Glitter bara drar ihop sej men flyttar inte...vilken liten gädda hahahha... det funkar då i hagen i alla fall...


Där kom förklaringen till Sunnys bollar på sidan, Glitter har ju sparkat henne...

 

Med människor är hon världens finaste man har henne fast och man borstar och fixar och leder utan problem, och så är hon ju sjukt söt   


I övrigt så häxar Gessles karleder, förmodligen därför han var galopphäst i lördags. För från början av värmningen såg han fin ut sen ville han ju mest galoppera  och det är klart, salt på banan som far i såren. Suck hatar karledsbekymmer, får se om han blir bra innan torsdag....

Av Marielle Vonkavaara - 26 november 2011 12:46

For med hela familjen och Gessle och Dixi. Gessle tyckte att det här med monté var inte hans grej. När han travade såg han fin ut med sen blev det lite galopper. Britt fick godkänt i alla fall. Banan var ganska kladdig också..

   

Dixi gumman var kanon fin, 15.7 sista biten, först i mål en bra bit före alla andra...

     

 

Av Marielle Vonkavaara - 25 november 2011 12:02

Start i Boden torsdag den 1 december. Ut först i lopp 2 blir Gessle, spår 1 Krister Söderholm kör. Första starten i min träning, känns jätte spännande.

Sen i lopp 9 blir det Dixi, spår 6 på tillägg, Patrik Nygren i vagnen.

Så nu får man gå och må illa i en vecka  

Jag är så där att jag mår fruktansvärt illa när jag har starthästar, det beror på att det är så himla spännande och nervöst. Men det är himla roligt med trav...

 

(Dixi när vi löshoppade i våras)


Var på Hööks i går då det var premiäröppningen i luleå. Shoppade lite täcken och grimmor och rosa reflexer.


Till veckan har Ingela lovat att komma och masserat, Livi och Dixi och Gessle. Jag tror Livi har sträckt sej i hagen då hon känns inte riktigt hundra. Hon är hemsk i hagen på morgonen när man släpper ut henne. Och hon är ganska flegmatisk  och kännslig för sträckningar.


I morgon har jag anmält till provlopp i boden, Ingela kör Dixi och Britt ska rida Gessle. Britt håller på  med monté licensen så hon får låna häst av mej. Sen blir det bra med provlopp  nu när det är hårt i backen här hemma.


Trevlig helg på er allihopa..

Av Marielle Vonkavaara - 23 november 2011 14:07

Vi anmälde veterinären Claes Lundgren till ansvarsnämden för djurens hälso och sjukvård. Här kommer lite info om anmälan...


När vi fick upp hästarna så var ponnyerna oroliga och misskötta, bla hovarna. Dom led av svår separationsångest som Claes bekräftade då vi pratade med han, det hade inte gått att göra en bra veterinär besiktning då det inte gick att dela på hästarna.

Vi tog ut våran veterinär 3 dagar efter hästarna kom upp, hon tyckte att allmänn tillståndet var dåligt, oroliga och glosögda samt att dom hade gula slemmhinnor. Den ena ponnyn hade ingen kännsel i svansen och dålig styrsel i hela kroppen.

Vi har även ringt whels förbundet och på så sätt fått tag i tidigare ägare som bekräftade att ponnyerna var inte friska, slingers och triangelmärkt den ena och luftvägsproblem den andra.


Vi spelade in samtalet med veterinär Claes Lundgren som vi skickade med i anmälan. Där säger han bla :

-Är det dom där 2 härken i Sollenbrunn?

-Det var inga fina hästar.

-Sagt till åt Josefin att hon måste fixa hovarna. ( Stod inget om hovarna i besiktningspappret)

-Jag gjorde böjprov på snö plus att det inte gick att dela på hästarna.


Han gick med på att vi kunde kontakta honom när som helst om vi ville fråga nåt, Claes fick vi jaga i 4 dagar.


Vidare i anmälan skrev vi också att vad är vitsen med att veterinär besikta hästen om veterinären inte skriver upp allt han ser? Hade Claes skrivit att det inte gick att sära på dom, att hovarna var misskötta och att han inte kunnat göra ett böjprov, då lovar jag att vi hade aldrig köpt dom.


Josefins svar på att hästarna var sjuka, det enda svar vi fått:( ett mail, det sista)

-Hästarna har varit friska hos mej jag omplaserade bara dom ni får fråga dom tidigare ägarna!


Sen har jag fått lite kommentarer på hur korkad kan man bli som köper hästar utan att provrida...

Det vill jag ge svar på!


För det första så 2 gammla ponnyer 19 och 23, det är inga tävlingsponnyer precis köpte dom som sällskap/ åt barnen för lättare ridning. Hade dom varit friska så hade det funkat utmärkt!  Hade jag däremot velat köpa en tävlingsponny för betydligt mer pengar så hade jag varit ner till Göteborg, jag hade röntgat på klinik och minst en veterinär nångon annanstans hade fått gå igenom hästen. Sen är det problemet att du blir lurad ändå!!! Hur många av mina hästbekanta har köpt dyra hästar och gjort enligt konstens ALLA regler och ändå blivit lurad?

Vem är mest korkad hästköparen eller hästskojjaren som medvetet plågar hästarna????


Min varning är endast till för att varna andra godtrogna häst älskare, att inte köpa häst av denna människa.!!!


Tydligen så är min blogg länkad på Svenska hästars vän och på Blocket, det tycker jag är bra då kanske min varning når fler...


Tack för alla kommentarer, vi har verkligen gjort allt för att komma åt både Josefin och veterinären, utan resultat, välkommen till hästvärlden i sverige 2011. Hoppas verkligen att det blir nån ändrig på den svenska lagen så att våra vackra fina hästar inte ska behöva lida....

Av Marielle Vonkavaara - 22 november 2011 15:29

Måste bara visa vilken fin grimma Gessle har fått

 

Sen en bild på Gessle som visar vilken skillnad det har blivit på han av ridträningen  

   

Nu är det stenhårt i backen men jag var ut en sväng med Gessle och Dixi i går. I morgon blir det boden, Gessle och Dixi ska få massage och tränas lite. Ingela och jag ska ut i skogen   

Av Marielle Vonkavaara - 22 november 2011 13:38

Jag har haft enormt med besökare i går och i dag, tydligen så googlar folk på Josefin Rådefalk och kommer hit. Helt perfekt att min varning uppmärksammar folk.


Min erfarenhet av dessa hästskojjare, även det jag hör av mina hästvänner, är att dom kommer alltid undan. Som sagt jag fick rådet av polisen då jag ville anmäla Josefin, att jag skulle kontakta en jurist.

Alltså i sverige år 2011 är det helt okey att köpa billigt, sjuka, få slaktdjur, och sen sälja så man tjänar några tusenlappar. Sen att djuren far illa det spelar ingen roll. Jag tycker att det kallas dubbelmoral då man har sån himla koll på hur många djur man får ha och att man har gödsleplatta om man har stall, men djurplågare kan sverige inte förhindra?!?!?


Jag har hört om folk som har anlitat advokater och vunnit, ja då har hästskojjaren satt sej i personlig konkurs, ja hur får man då sina pengar? Dom där djurplågarna kan alla trix.


Det värsta som jag tyckte var med hela affären kring Josefin Rådefalk, det var att dom här gammla ponnyeran skulle inte ha behövt resa upp hit bara för att avlivas, bara resan måste ha varit hemsk för hästarna. Och hur man kan ge bort gammla sjuka hästar i stället för att ta beslutet att avliva dom, det fattar inte jag. När man skaffar djur har man ett ansvar och det innebär att om man behöver ta det jobbiga beslutet att avliva, då gör man det istället för att skjuta över problemet på andra. Det är ofta som man ser folk ger bort  gammla hästar och hundar, skriver i annonsen att dom ska få ett sista hem. Det är i mina ögon bara att slippa problemet och det jobbiga med avlivningen.


Det enda som är synd är att folk som googlar på josefin och kommer hit oftast redan köpt häst eller hund av henne....

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards