stallvonkavaara

Alla inlägg under november 2009

Av Marielle Vonkavaara - 30 november 2009 20:42

Tänkte dela med av mina tankar varför jag betäckte med Slogum björn....


Nästan alla betäcker med Järvsöfaks, helt okey kan jag tycka då det är den genom tiderna bästa kallblods hingsten. MEN, om vi bara betäcker med honom eller hans söner, vad händer då?

Fick en kommentar om att Slogum Björn inte lämnat så bra. Visst men det beror på vad man jämm för med... (Det går ju inte att jämm föra med Järvsöfaks då det inte finns någon hingst i hans klass.)


Järvsöfaks är dyrare, han är konstant fullbokad. Många väljer en billigare hingst som det finns möjlighet att betäcka med. Jag tycker att det finns många fina hingstar och dom kan vara helt Elding och Järvsöfaks fria. Sen har det börja dyka upp många nordis fanntaster som avlar för att ha kallbloden som ridhästar endast bla till akademisk ridning.

Sen måste man ju se till framtiden, om det bara finns två hingstar som dominerar då blir det ju inavel till slut. Det är inte bra. Jag valde Slogum Björn för att han hade INGA skador rappoterat i hingstkatalogen och sen ville jag inte ha Elding blod eller Järvsöfaks.


Sen tyckte jag om färgen, konstigt att avla på det men det var faktiskt en av orsakerna :) Två andra hingstar jag också funderade på var Lundfrigg och Skaffer brunen, jätte fina hästar båda två.


Skulle jag välja en dyrare och Elding eller Järvsöfaks linjer så skulle det bli Moe Odin. Han är riktigt fin.


Jag tror att efterfrågan på kallblod utan dessa två avelsgiganter kommer att efterfrågas stort om ett par år.


Oj, glömmde, Rigel jo hans avkommer är kanon, blir det nån fler nordis eller den dagen då Saga ska betäckas så blir det den stammen.


Sen var det himla kul att när vi var på unghäst uppvisningen, så var det ingen Järvsöfaks häst som blev bäst i nån grupp och ALLA Slogum Björn avkommer fick skådepeng :)

Av Marielle Vonkavaara - 30 november 2009 10:23

I lördags gick Nixon ett provlopp med gammel matte i vagnen, det var inga andra kallblod så han fick vara sist. Det bekom han inte alls utan han skulle fram helst vara först :) han gick i 33s fart första 1,5 varvet sen drog varmbloden iväg och deras sluttid blev 30 så Nixon gick fort. Fick dock ingen sluttid på han men jag skulle gissa att han hamnade kring 34/35. Då ska ni veta att banan var leråker och det brydde han inte sej om. Han såg kanon fin ut :)

    

Nixon startar i Umeå på söndag kör gör Krister Söderholm, det är v65 där så det finns många fina hästar att se. Ska spana på Järvsöfaks som ska försöka ta sin 200e seger :)

Jesper körde Saga så att jag fick se, det gick kanon. Han är sååå duktig med unghästar, jag är riktigt imponerad. Han bara sitter där även om hästen krånglar och har sej.

  

Jag tycker hon ser stor ut med tanke på att hon bara är 1 år....

Många drar sej för att betäcka med Slogum björn pga att han är så liten (1.48) men Saga är då inte liten :)

Av Marielle Vonkavaara - 27 november 2009 19:01

Kan börja med att berätta att Saga och Jesper har haft en dust men hon fick ge sej så nu flyter körningen på :)

I går var det trav i Boden, Ingela och Fuxan gjorde att kanon lopp och slutade 4a. Fuxan verkar tycka att hennes matte är bäst då hon i mina ögon, funkar bäst med matte :)


I dag var det start i Umeå, tråkig väg dit men hemvägen gick lättare...

Livi var kanon duktig, fick anmäla upp henne när hon inte kom med i det lägre loppet. Så hon fick betydligare tuffare motstånd. Men hon klarade det med bravur, autostarten gick som ett smäck och kusken var väldigt imponerad av henne efteråt. Det hade han t.o.m sagt åt Krister, hennes ordinarie kusk :) Livi slutade femma på 18,4, nytt rekord på auto. Matte och husse och även Livi var väldigt nöjda.

  

John östman och Livi nummer 4....


Brevid oss stallet när vi selade, stod en pyttig liten söt nordis, brun med vita tecken, och en äldre herre....det var en syster till Nixon...dom har samma pappa.

Hon heter Fröyda och var 10 år.

  

Fröyda och hennes husse, som även körde själv


i morgon så ska Nixon gå provlopp i stället för att gå jobb, gammel matte ska köra han. Ingela var även här i onsdags och masserade lite hästar. Alltid behövligt och Ingela är bäst

Av Marielle Vonkavaara - 25 november 2009 15:53

Bara lite less, vill ha snö så man kan träna ordentligt.....

       

Av Marielle Vonkavaara - 22 november 2009 23:32

I dag har Nixon och Livi varit upp till Boden och tränat. Båda var fina Livi var lite stel då hon stått ett par dagar extra, Nixon var som en miljon. Han har gått framåt nåt helt otroligt av sista starten.


Livi startar i Umeå på fredag, kör gör John Östman då min ordinarie kusk var upptagen. Men John är också duktig så det blir spännande. Lopp 1 spår 4 :)


Jag har Mirre har rakat hästar i kväll, Nixon och Livi blev det i dag. Fotade snygga Nixon :)

  

Av Marielle Vonkavaara - 18 november 2009 19:18

I dag åker hon på träningsläger.....

  

Så kan hon ju göra så här hos Jesper i stället......*fniss*

Av Marielle Vonkavaara - 17 november 2009 15:47

 Så jag visar lite bilder från sommaren :)

   

Bilder jag tog på Ingelas Inlove i maj...

 

Nixon, samma dag han blev min :)

 

Livi i skellefteå...

 

Vi såg Keik Jo

     

Nixons första banjobb med mej....

   

Ingela och Star Gazing tävlar i Boden....

   

Några av Nixons många ridpass...han är så duktig :)

 

Nixons kval med Jens Eriksson i vagnen

 

Ingela och nån häst hon körde....

 

Bäbis på inkörning hos Jesper i Boden.....


Av Marielle Vonkavaara - 16 november 2009 17:06

Var tog snön vägen???

Träningen flyter perfekt och så försvinner snön.....äsch....


Nu är det bara att vänta och kolla vädret på nyheterna....


Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards