stallvonkavaara

Alla inlägg under mars 2012

Av Marielle Vonkavaara - 11 mars 2012 18:39

Håller på att köra in Lucas, Englas ponny. Han är en kille med mycket bestämmda åsikter...tur man är envis, riktigt envis. Han har lärt sej hur man kastar av barnen, han är jätte snäll i all hantering men när det kommer till ridningen så vet han hur man gör...

Har tömmkört han ett par gånger men i går var han riktigt besvärlig slutade med att jag fick knyckla ihop han, då blev han snäll. Riktigt mjuk och följsam i både hög och låg form.

I dag satte vi på vagen för första gången, snäll och fin men i svängarna när skalmarna tog i han så stod han mest på två ben men efter ha kört i ca 10 min så förstod han vad jag ville och hur han skulle göra och då var han jätte duktig.

Nu får han vila och fundera lite så fortsätter vi inkörningen i veckan som kommer.

 

Jag märkte väldigt stor skillnad på Lucas efter att Ingemar varit på han, han rör sej rytmiskt nu och så har han slutat slå med svansen. Sen så lutar han inte utåt i höger varv nå mer.


Snart dax att sätta vagnen på Glitter också...


Dixi har fått stå över träningen ett par dagar nu så att såret läker. Gessle och husse for ut på en tur i fredags kväll, husse hade ont i armarna då min prins blivit piggare och gladare nu när han tränat annorlunda. Livi var också ut och tränade i fredags hon var som vanligt jätte fin och smidig...

Av Marielle Vonkavaara - 9 mars 2012 11:55

Det blir start den 15 i boden, lopp 9 spår 9 Jan Norberg i vagnen.

 

Av Marielle Vonkavaara - 8 mars 2012 17:35

I dag och igår har det blåst ganska mycke, körde häst i alla fall i blåsten. Dixi gick motion, bara lugnt då hon rivit upp ett fult sår på insidan av bakbenet när hon busat i hagen. Blir nog ingen start den 22 som jag tänkt. Hon var pigg och glad fast hon fick ta det lugnt.

Livi gick också motion igår, skit trist tyckte hon. Men hon var spänstig och fin.

Gessle gick i rockarden i tisdags, tung träning nu ett tag.


Lite mysko med honom, ju mer och hårdare jag tränar, ju mer galen blir han. Dagen efter min tunga träning i rockarden gick han på två ben ut i hagen, sparkade bakut när jag ledde honom och busade i hagen. Men när han får vila och träna lättare så blir han loj?!?!? Märkligt... efter att ha startat är han också pigg och galen...


Jag och Gessle har krig, han gnager på stolpar, jag virar hönsgaller runt stolparna, han drar lös gallret med tänderna, jag spikar ditt nytt plus att jag sätter tjära....nu får vi se, ingen glad kille i hagen, han är skit sur på mej...


I dag trav i boden, lycka till..

I morgon nya anmälningar, få se om det blir start för Livi den 15, nu kör vi så det ryker   


Inväntar veterinären, kiropraktorn och hovslagaren till veckan...hel renovering av hästarna... 

Av Marielle Vonkavaara - 5 mars 2012 21:38

Tror ni inte att Tobias vinner med Oakshootś Highland, till 20 gånger pengarna, självklart spelade jag   

Stort grattis till Tobias, Gunilla och Erika!!!!

 

(lånad bild av Gunilla Gustafsson)

Av Marielle Vonkavaara - 5 mars 2012 19:37

Har fyllt på med lite nya länkar ...


Nu liven från Mantorp, hejja Dix Anna Bell och Oakshootś Highland......

Av Marielle Vonkavaara - 4 mars 2012 17:39

Ja vad ska man säga, jag är så glad och stolt över henne min fina häst...


Livi har inte sprungit in pengar sen augusti 2010, hon kvalade och gjorde en start i november 2011. Det var alltså bara en start 2011. Hon har inte gått något provlopp, inga banjobb eller rakbane jobb. Hon har varit på banan under 2011, 4 gånger, ingen gång i år. Hon har bara tränat hemma i skogen i vagn och under sadel.

I loppet i dag så var hon upp anmäld, hon hade minst pengar med sina 112 000kr loppet var stängt vid 310 000kr. Hon slutade 7a på 14.9 a nästan nytt rekord ( hon har 14.8 ) Vilken häst!!! Aldrig har en 7e plats känts så bra  


Alva fotade massa fina bilder...

                       

Av Marielle Vonkavaara - 3 mars 2012 15:49

Skönt att det inte blev snöstorm igår, bar väg och solsken, härligt.

Gessle var ovanligt pigg och stökig i värmningen, han som alltid är så snäll, nu var han pigg och hängde i tömmarna men kändes finare än sist. Dom hade ju rivit isbanan så det var is blandat med sand och sten hårt. Verkade dock inte bekymmra Gessle. Akseli var nöjd med hästen efteråt, tyckte att det var en riktigt fin häst men behöver lite mer styrka i kroppen. Gessle blev 5a på 19.1 ( nytt rekord) och han stred på upploppet.


Tror dock inte att Gessle trivs riktigt på isbroddar, han har trampat sej lite och han var finare i kvalet då han hade kortare brodd. Men nu ska vi ridträna och så väntar vi på "sommarbana" med lite kortare brodd.



Tack AnnaCarin för sällskapet i går   och grattis team Hanna Olofsson till Adrigos fina seger..


I morgon skellefteå med Livi, min kära dotter Alva ville följa med som hästskötare.

 

Av Marielle Vonkavaara - 1 mars 2012 14:51

Jaha då är det mars, tiden går himla fort. Våren är helt underbar, ja jag gillar alla årstider, men nu är en himla fin tid. Barnen har sportlov i veckan så vi har hittat på massa aktiviteter under dagarna, så hästarna har fått träna på kvällen.


Körde Gessle i tisdags och prövade den nya balansen. Det var perfekt för honom, ja man ska ju inte byta innan start men jag tänkte att funkar det inte så hinner jag ju byta tillbaka   


Körde även Dixi i tisdags, hon var stark och fin, den tyngre träningen har gett bra resultat, hon har musklat på sej men i stället för att bli "trög" så är hon mycke smidigare och spänstigare.Farten finns där också... Hon verkar behöva mycke muskler. Hon har ju haft Amiralens sadel men den är för liten nu, så hon ser ut som ett halvblod nu...


Husse körde Livi igår, han sa att det var hemskt. När det gick sakta så sprang hon i dikena och siktade på alla stora snöklimpar men när hon fick springa så fort som hon ville då var hon jätte glad med kvasten i vädret. Då passade det att springa mitt på vägen...Hon är inte riktigt som alla andra den där hästen.


I morgon Umeå, ganska nervös redan...

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards