stallvonkavaara

Alla inlägg den 3 december 2011

Av Marielle Vonkavaara - 3 december 2011 16:37

Så här är det, många tips finns när det gäller karledsproblem. Jag har testat det mesta då Livi drogs med problem i nästan 1 år. Hennes problem var att hon tål inte majs och inte pelletrerat foder. Nu senast då Gessle, han verkar kännslig och saltet på banan utlöste värsta karledsinflamationen.

Jag är inte oäven att pröva olika prepparat, jag använder mycke örter till mina hästar. Men jag är skeptisk till att plutta med det ena och det andra. Man ska ha bra grovfoder och sen kraftfoder som passar hästen.  Alla som är säljare vill ju att man ska pröva deras produkt för den är ju så  himla bra. Jag brukar inte från gå produkter som jag tycker är bra för att testa nått nytt. Som sagt det finns en stor marknad och folk som vill tjäna pengar....


Nu då till dit jag vill komma....


Jag har då prövat Probimin...

 

Det är ett pulver som du sätter i maten, inte speciellt mycke, du ger det till hästar som har magproblem, fångkänningar, diarre, karldesinflamationer mm. Det är en hälsokultur med biologiskt aktiva mjölksyrabakterier. Det  balanserar magens tarmflora och ser till så att hästens mage mår bra. Och som sagt karledsinflamation kommer ju från magen.

Resultat då...

Gessle fick första dosen på kvällen på onsdagen, sen har han fått två gånger om dan. Tredje dagen då hade han ätit i ca 2.5 dag, då var svullnaderna borta ur karlederna och det var flagnat och uttorkat. I dag lördag var han pigg och glad och busade i hagen.

Gessle var på onsdag morgon halt på alla fyra ben han hoppade ut ur stallet rörde sej knappt i hagen då det gjorde ont. Han blev så efter lördagens provlopp och har haft ont sen i söndags.Jag har smörjt och rengjort  med såpa och jodopax. Spritat och smörjt med l-mesitran sårsalva, som travronden rekommenderade. Ingen större skillnad.

Probiminet är helt fantasktikt!! Inte speciellt dyrt heller och drygt. Men framför allt det hjälper och fort! Nu smörjer jag bara karlederna i uppmjukade syfte.


Kan varmt rekomendera detta preparat. Lägger upp bilder på resultatet senare i kväll....

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards