stallvonkavaara

Direktlänk till inlägg 22 november 2011

Anngående hästskojjare

Av Marielle Vonkavaara - 22 november 2011 13:38

Jag har haft enormt med besökare i går och i dag, tydligen så googlar folk på Josefin Rådefalk och kommer hit. Helt perfekt att min varning uppmärksammar folk.


Min erfarenhet av dessa hästskojjare, även det jag hör av mina hästvänner, är att dom kommer alltid undan. Som sagt jag fick rådet av polisen då jag ville anmäla Josefin, att jag skulle kontakta en jurist.

Alltså i sverige år 2011 är det helt okey att köpa billigt, sjuka, få slaktdjur, och sen sälja så man tjänar några tusenlappar. Sen att djuren far illa det spelar ingen roll. Jag tycker att det kallas dubbelmoral då man har sån himla koll på hur många djur man får ha och att man har gödsleplatta om man har stall, men djurplågare kan sverige inte förhindra?!?!?


Jag har hört om folk som har anlitat advokater och vunnit, ja då har hästskojjaren satt sej i personlig konkurs, ja hur får man då sina pengar? Dom där djurplågarna kan alla trix.


Det värsta som jag tyckte var med hela affären kring Josefin Rådefalk, det var att dom här gammla ponnyeran skulle inte ha behövt resa upp hit bara för att avlivas, bara resan måste ha varit hemsk för hästarna. Och hur man kan ge bort gammla sjuka hästar i stället för att ta beslutet att avliva dom, det fattar inte jag. När man skaffar djur har man ett ansvar och det innebär att om man behöver ta det jobbiga beslutet att avliva, då gör man det istället för att skjuta över problemet på andra. Det är ofta som man ser folk ger bort  gammla hästar och hundar, skriver i annonsen att dom ska få ett sista hem. Det är i mina ögon bara att slippa problemet och det jobbiga med avlivningen.


Det enda som är synd är att folk som googlar på josefin och kommer hit oftast redan köpt häst eller hund av henne....

 
 
Ingen bild

BETSY

23 november 2011 13:09

Angående din varning, någon har lagt upp länk till din blogg på Svenska hästars värn kanske därför du fått så mycket trafik. Men det är toppen att varningar om såna människor som Josefin Rådefalk går ut i så många kanaler som möjligt.

Marielle Vonkavaara

23 november 2011 13:47

Ja jag har blivit tipsad att någon lagt upp min länk på blocket också. Jag tycker det är bra då det är viktigt att såna här djurplågare stoppas. mvh Marielle

 
Ingen bild

Mia G-djurvårdare

25 november 2011 18:27

Hej!
Jag tycker verkligen det är synd att du råkat så illa ut
Blir så djävla förbannad på veterinärer som inte tar sitt yrke på allvar! Jag är snart utbildad Djurvårdare och vet hur många sliter för att bli veterinärer som skulle bli utmärkta sådana! Man utbildar sig för att hjälpa djuren när dom själva inte kan berätta och dessutom är det en utbildning i 4år man borde bry sig om man väljer en sådan svår kurs att göra. Varje gång jag läser sånt här blir jag både så förbannad och ledsen. Om jag vore veterinär skulle jag se till att djuren inte led ibland är det bättre för djuren att bara få somna in på ett ställe där dom är trygga. Jag har fått mycket skit från folk när jag går fram och talar om för dom att dom behandlar sina djur fel tex att dom har sina hundar i bilen utan fönster öppna på sommaren eller att djuret är halt och borde tittas till. Jag räds inte för att anmäla djurägare till djurskyddsnämnden.
Man ska behandla människor och djur med respekt och vänlighet-inte respektlöst eller som små leksaker!

Mvh Mia G

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marielle Vonkavaara - Söndag 3 mars 18:59

Det är vår i Småland.

Av Marielle Vonkavaara - Torsdag 22 feb 18:12

Då blir det stallmys.

Av Marielle Vonkavaara - 28 december 2023 16:01

Mysig kvällstur med Alva och Freddy . Gott nytt år allihopa . ...

Av Marielle Vonkavaara - 19 november 2023 17:48

Skön eftermiddag med Alva i stallet. Nu är sky inriden . ...

Av Marielle Vonkavaara - 2 oktober 2023 15:03

Hästarna trivs och även jag. Skönt att slippa kylan.

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards