stallvonkavaara

Direktlänk till inlägg 9 mars 2010

Josefin Rådefalk *VARNING*

Av Marielle Vonkavaara - 9 mars 2010 19:06

Vill gå ut med en varning till alla er som tänkt köpa häst av Josefin Rådefalk!!!!!


Hon har flera annonser på hästnet och blocket, på många olika sorters hästar.


Vi köpte nämligen våra ponnyer av henne. Jag frågade om hästarna var friska och hur dom mådde. Ville veta historia om dom, vilket jag inte fick....


Hur som helst så det hela började med att jag mailade henne om dessa ponnyer jag hittade på blocket. Det stod "två c-ponnyer, perfekta nybörjar hästar", perfekt till barnen och den andra till grannen. Min granne söker en snäll häst då hon haft en otäck häst olycka som gjort henne osäker.


Josefin berättade att hästarna var jätte snälla och att dom var jätte fina att rida och hantera. Det lät bra och i annonsen så skulle hon ha 7500 kr för varje ponny. Den ena var 19år och den andra var 22år. Skulle passa oss utmärkt. Det första Josefin gjorde var att pruta på priset innan jag ens hunnit fråga om hästarna. "-Ni får båda för 12 000 kr." Okey , men då ska dom veterinär besiktas. Josefin fixade detta med veterinären ( otroligt korkat av mej)


Hon skickade ett mail att det var så många som ringt på ponnyerna så hon ville ha 15000 kr för båda. Jag ringde upp och sa att vi hade ett muntligt avtal, då ändrade hon sej igen. Jag sa att får jag inte köpa ponnyerna för 12000 kr (som hon prutat ) så är jag inte intresserad.

Där skulle jag ha backat ur affären, men man tror ju gott om folk.....


Upp till Persön kom hästarna, frakten gick på 8500 kr. Ur kliver två vita ponnyer som ser regält ängsliga ut.....


Min grannes ponny heter Romantica och är 22 år haft föl och är tävlad, stammboksförd och renrasig whelsh. Våran ponny heter Klinga och är också renrasig men har inte haft föl....


Andra dagen som dom varit här så tänkte vi fixa lite med ponnyerna, grannen prövar rida Romantica, hon hostar och är otroligt stressad. Den andra ponnyn håller på att dö utan sin kompis. Jag frågade Josefin, innan köpet, om hästarna kunde vara i från varandra, jo det var då inga problem, den ena kunde gnägga lite i början.... Sanningen=DOM RIVER STALLET!!!!


Romantica fortsätter hosta och den tredje dagen då vi tar in dom, så står hon och trycker luft. Rosslar bara då hon andas. Grannen och jag börjar leta och luska lite. Vi får tag i båda ponnyernas tidigare ägare.... Romantica har två föl som lever och för ett år sen så dog fölet för henne, annars hade hon haft tre stycken. Ägaren gav sedan bort henne till sin vänn som ägde Klinga, som hade haft föl för två år sen. Den kvinnan har gett bort ponnyerna för en månad sen till en karl. Hur de hamnade hos Josefin vet jag inte.


 Hur som helst blir vi informerade om att Romantica har kvickdrag och Klinga har slingers och är triangelmärkt.

Ponnyerna var inte särskilt friska!!!! 


Ringer då veterinären Claes...minns inte efternamnet. Han svarar inte men ringer upp både mej och grannen. Han frågar "-Ni har väl inte betalat för de där öken?!" Frågade hur han kunde släppa igen om dom med bara ua i allt om det var ök.... "- Jag är tacksam för att ni ringde och berättade år mej..." Hm vilken jävla veterinär!!!!!!


Pratar med min veterinär som dagen efter kommer och tittar på dom.

Romantica är riktigt risig och Klinga är förlamad i bla svansen...


Nu börjar det "roliga"!!!!!

GÅR INTE ATT FÅ TAG I DENNA JOSEFIN RÅDEFALK!!!!!!!!!!


Med andra ord har hon vetat om detta och medvetet låta två äldre ponnyer som är sjuka åka 150 mil upp till Luleå för att en vecka senare skickas på slakt!!!!


Får ett samtal från veterinären på slakteriet i dag... Romantica var full i cancer, alla organen...


Josefin ringde grannen i dag och informerade att hon minsann inte skulle ge några pengar tillbaka....sen snörde hon på luren...


Jag hoppas att du , Josefin, sover gott om nätterna, då du är en riktig djurplågare!!!


Nu hade dessa ponnyer tur som kom upp till häst folk som kunde lite grann det kunde ha varit värre.....


Mina barn grät en hel dag, men dom har fått en ny ponny.......


Så KÖP INTE häst av JOSEFIN RÅDEFALK i SOLLEBRUNN!!!!!!


VARNING; VARNING; VARNING; VARNING!!!!!!!

(Bilderna nedan är från blocket)

      

 
 
Britt

Britt

10 mars 2010 08:46

Usch så trist att det finns sånna människor. :-(

http://hem.passagen.se/orangs.juvel

 
Sarah Hill

Sarah Hill

22 maj 2010 01:18

Såg en varning på hästnet och googlade på Josefine. Hittade din sida och din varning. Fy så vansinnigt och hemskt, jag lider med er som råkar ut för såna här hemskheter och oärliga människor! Önskar er all lycka i framtiden och hoppas att ni inte råkar ut för någonting ens i närheten igen.
Mvh//Sarah Hill, Hälsingland

http://www.sarahhill.se

 
Ingen bild

Agnes Palm

22 maj 2010 16:42

Fy vilka hemska människor det finns alltså! Om jag hade jobbat som polis och kunde sätta sånna människor i fängelse så skulle jag göra det direkt.. Stackars hästar säger jag :(

 
Ingen bild

Isabelle Persson

22 maj 2010 20:31

Hej! Jag googlade på Josefin Rådefalk och kom hit...Vill bara att ni ska veta att hon inte bara är oseriös hästsäljare utan också extremt oseriös hunduppfödare också. Det finns långa, långa trådar om henne på olika hundforum bl.a på pitbull.se. Om ni är intresserade så har ni en länk här http://www.pitbullforum.se/karantn/t2945/0/
Jag har själv en hund som kommer från henne men tack och lov är hon frisk, tyvärr har dock många av hennes syskon och många många andra utav hennes hundar blivit sjuka eller haft det svårt på annat sätt. Det värsta är att denna person får fortsätta hålla på med djur. Fruktansvärt!!!
Hör av er om ni vill veta mer.
MVH
Isabelle

 
Ingen bild

lisa

23 maj 2010 20:09

Jag köpte en häst av josefine till min dotters födelsedag. Det har visat sej att hästens ålder 17år inte stämmer och han är troligen mycket sjuk. Jag får alla svar som jag egentligen redan kan räkna ut denna veckan. Min dotters bästa dag blev hennes värsta och våra sparade pengar gick till ingenting. mvh lisa

 
Ingen bild

Ankan

14 juni 2010 09:50

Det som hon gör är faktiskt inte lagligt. Det finns regler för hästaffärer!! Råkade själv ut för en oseriös säljare, och jag hade lagen på min sida. Det hela slutade med rättegång och jag vann. Jag rekommenderar alla er som köpt hästar att vända er till en jurist. Eller att anmäla henne för vanvård av hästarna! Den veterinär som släppt genom hästarna vid besiktning har gjort sig skyldig till tjänstefel!!

 
Ingen bild

Erica

20 september 2010 15:18

Ja herregud.... Jag har själv vart påväg att bli kompis med denna människa och hoppades på att hon kunde lära mig massa saker om hund då hon kallade sig för hundinstruktör. Maila mig så berättar jag mer!

Marielle Vonkavaara

21 september 2010 11:07

Ja denna människa är då ingen djurvänn...

 
Ingen bild

marija

16 november 2011 16:04

Om jag visste om detta så hade jag inte köpt häst av henne. Svarade på en annons om ett 14 årigt kallblod,hon ville ha 2800 kr inkl sadel o träns. Vi åker 22 mil,enkel resa och där står denna damm bunden mellan 2 träd och ser för jävlig ut. Måste säga med att under hela tiden innan vi hämtade hästan,hade vi endast meailkontakt eftersom hon inte hade nån telefon ?! Den enda jag prata med var henes ex och anledningen till att hon sålde dessa hästar billigt var pga separation. Hon hade även ute några shettishingstar,varmblodsvalacker och ett kalblodssto.
I alla fall...när vi får hem hästen,så får jag fram frysmärkningen,söker på ATG och det visar sig att hon är 19 år! och ägs av en annan tjej. Får i alla fall tag i ägaren och vi lyckas lösa alt. men allt hon sagt om hästen stämde inte. Hur dum får man vara och tro att jag inte får reda på all info?? Nu hade jag ju inte sån otur som dej. maila mej gärna: crazydaisy71@hotmail.com
Mvh Marija

Marielle Vonkavaara

17 november 2011 19:43

Hej ja det är en mycket tragisk människa, hon kan inte ha nåt samvete när det gäller dessa stackars hästar och människor hon lurar. Hoppas att hon får sitt straff till slut. Skönt att ni lyckades lösa problemet med hästen och det enda man kan göra är att varna andra från att ha nåt med henne att göra kram // Marielle

 
Ingen bild

Abbe

21 november 2011 14:35

Vilken liten jävel att hålla på så. Men var får hon alla hästar ifrån?

 
Ingen bild

sara

21 november 2011 16:00

STACKARS DJUR!!!! Det måste ju gå att sätta dit fanskapet för djurplågeri....

 
Ingen bild

Linn

21 november 2011 16:01

Jag har bott i samma kommun som denna människa och känner till henne sen vi var små. Det är en människa helt utan samvete och hon bryr sig inte något om djur. Hon ser dem som en inkomstkälla. Hon har köpt billiga hundar på blocket. Parar dem sedan och säljer hon blandrasvalparna. Hon har hundarna inlåsta i burar och i olika rum i huset. Hon har inget som helst samvete över djuren! ALLT handlar om pengar. Hon har även haft en kennel i SKK och fött upp Amstaff och Jack Russell. Hur det gick till är helt OTROLIGT! Jag förmodar att hon är utesluten på livstid ur SKK men jag vet faktiskt inte hur det ligger till...

 
Ingen bild

Marie

21 november 2011 16:05

Uppmanar alla er som varit i kontakt med Josefin att polisanmäla henne! Detta är ett allvarligt brott. Polisanmäl henne och anmäl henne även till djurskyddsmyndigheten på länsstyrelsen.Här kommer hennes personuppgifter:
Josefin Rådefalk
Häggsjöryr Kvarnbacken
46199 Upphärad
860125-5568
Tel 072-3081824

 
Ingen bild

Anita Karlsson

21 november 2011 19:47

Tråkigt att höra om alla dessa Hästhistorier...Jag har själv köpt en häst till mina döttrar av en riktig (Hästskojare) hon är från Edebäck utanför Hagfors:(

 
Sandra

Sandra

21 november 2011 20:08

Fy fasen!! Det är hemskt att människor kan göra sådär mot djur!

http://grande.blogg.se

 
Ingen bild

Pamela

21 november 2011 21:32

Fyfan vilken vidrig människa ! blir så arg när man hör att folk har mage att hantera djur på detta viset, djuren som är oss trogna och gör allt för oss så får dom detta tillbaka ?! hon borde få lida lika mkt som hennes djur gör för detta är hemskt... USCH

 
Ingen bild

Maudis

21 november 2011 22:33

Men så FRUKTANSVÄRT!!
Jag är ingen hästmänniska så, men jag är en STOR DJURVÄN!! och att läsa allt detta gjorde att mina ögon började tåras.. Så fruktansvärt! För djuren men också för ER!!
Hoppas den där jävla Josefin, får sitt STAFF rejält & det NU!?!
Idiotiska människor det finns!!!

 
Ingen bild

Christina

22 november 2011 12:52

Allt är hemskt som man läst. Men min tanke är hur lyckas denna människa få tag i hästarna ? Säljarna eller ägarna till de hästar Josefine får tag i. Undrar inte de över hur hon skall ha dem vad hon kan mm. När jag sålt är jag noga med att kolla upp vem det är som skall köpa, att de har ref. är en viktigt sak när man håller på med djur och otroligt vikitig eftersom det tyvärr finns en hel del SJUKA PERSON typ JOSEFINE som absolut aldrig skall ha ngt djur. Det är viktigt att även ägare/säljare kollar upp noga innan. Men det borde bli infört att sådana människor får ordentliga straff.
Jag tror att dessa människor får sitt straff för eller senare rejält. Man brukar säga: SOM MAN BÄDDAR FÅR MAN LIGGA!

ALLA NI SOM ÄR VERKLIGA DJURVÄNNER EN STOR KRAM TILL ER !

 
Kajza

Kajza

22 november 2011 14:03

Så fruktansvärt!! Lider verkligen med er, och med de stackars ponnyerna. =(

http://dumlesdagbok.blogg.se

 
Ingen bild

Karin

22 november 2011 14:50

Blev lurad när jag köpte häst av en som gått i konkurs (det talade han inte om) och sålde en häst som inte var hans....mycket krångel med advokater kan jag säga...
Lider med er!

 
Lovisa

Lovisa

22 november 2011 16:47

Fy fan.. Det är bara det jag får fram..

http://ponieh.blogg.se

 
Johanna

Johanna

22 november 2011 16:53

Usch vilka hemska människor det finns! Hemskt att detta kan hända, alla borde anmäla henne någonstanns. Hoppas ni får det bättre nu och att Josefine åker fast! Och att alla hästarna och djuren, som hon har "tagit hand om" får ett bättre hem och ett bättre liv!
Kram <3

http://jonnnissalmqviist.blogg.se

 
Noomie

Noomie

22 november 2011 16:55

Fyfan vad sorgligt!

http://lexx.blogg.se

 
Ingen bild

11 årig tjej

22 november 2011 17:02

hallå ?!? Hur sjuk får man bli? Jag är inte så gammal och jag har en egen hund,jag skulle aldrig sälja henne om hon var allvarligt sjuk. Men Josefin värkar inte frisk... En riktig BAMSE KRAM till er alla som älskar djur! <3

 
L

L

22 november 2011 17:08

Men det är ju otroligt att nån kan vara så falsk! o utsätta hästarna för sånt, kan inte förstå hur en människa kan bli så jävla känslo kall.

http://friisco.blogg.se

 
Ingen bild

Matilda

22 november 2011 17:27

Vi har köpt en hund från henne hon är frisk och jätte fin... men så fort vi hämtat henne så ville vi ringa några dagar efter och säga hur det gick men ingen svarade... sedan vi hämtade vår hund har vi inte kunnat få kontakt med henne

 
Sätilaryttaren Emma

Sätilaryttaren Emma

22 november 2011 17:47

men herre jävlar :O usch!

http://satilaryttaren.blogg.se

 
Marie

Marie

22 november 2011 19:24

Förstår inte hur folk har mage till sånt där. att göra så mot ett oskyldigt djur som inte kan göra någon ting. det är hemskt. hört talas om några såna här. i från örebro och hagfors och nu denna. fattar inte vad såna har innanför pannbenet! // MARIE Stall Zarita

http://www.stallzarita.dinstudio.se

 
Jasmine såklart

Jasmine såklart

22 november 2011 19:45

Så sjukt att folk kan ha så lite vett i skallen att de säljer två skadade hästar... tycker synd om er!

http://jasminesplace.blogg.se

 
Hanna

Hanna

22 november 2011 22:18

men usch vad hemskt! :( tycker att det är helt sjukt att göra sådär, men allting handlar ju självklart om pengar.
Otroligt tur att dem kom till dig/er som tog väl hand om dem, men tycker samtidigt synd om dig och dina barn, kan knappt tänka mig er situation :/ Hoppas verkligen att ni får tag i henne, inget går ju att göra ogjort, men att åtminstone du får rätt eller vad man ska säga.
Fast tummen upp att du varnar om detta, så att ingen annan köper sjuka ponnys! usch :(

http://thirtyeight.blogg.se

 
Ingen bild

Emma

23 november 2011 00:01

Men herregud... Visst är allt hemskt, men varför polisanmäler ni inte? Gå ihop och sätt dit människan för fan.

Marielle Vonkavaara

23 november 2011 01:37

vi har anmält både Josefin och veterinären mvh Marielle

 
Emma

Emma

23 november 2011 10:40

Hur sjuka människor finns det egentligen, det är ju inte sant!
Jag hoppas att hon sätts dit ordentligt!

http://bebasic.blogg.se

 
Ingen bild

Malin

23 november 2011 11:35

Bra att ni har anmält henne. Anmäl djurhållningen oxå eftersom det hon gör är olagligt! Ta kontakt med djurskyddsinspektörer i berörd kommun så inte fler djur råkar illa ut!!!!

 
Tina - En blogg om mina dagar med hästarna

Tina - En blogg om mina dagar med hästarna

23 november 2011 12:14

Först och främst, det är riktigt illa av denna människa att hålla på såhär !
Hon kan verkligen inte må bra eller ha något samvete för den delen!
Hoppas hon blir förbjuden från att inneha djur i alla dess former !!!!

Sen det andra, jag har aldrig riktigt förstått varför man köper osedda hästar..
Alltså inte provridit m.m
Gör man det så ser man hurdana hästarna är från början och behöver kanske inte bli lika lurad som du blev..
Självklart finns det dom som drogar hästarna vid provridning m.m
Men framförallt så SKA man vara med vid en vetrinär bes.... !!

http://bornlate.blogg.se

Marielle Vonkavaara

23 november 2011 13:52

Hej
Kan med ge att det är klantigt att inte åka 140 mil för provridning MEN med den informationen som jag fick om 2 stycken gammla ponnier så tyckte jag att dom skulle passa oss perfekt OM dom varit friska. Jag veterinär besiktade hästarna och den veterinären begick tjänstefel och är anmäld för det, han släppte igenom hästarna ua. Sen så är det alltid en chansning att köpa häst oavsett om man provrider flera gånger eller har flera veterinärer som kollar igenom hästen. Dom kan ge lugnande och droga med annat och när du kommer hem med hästen är det inte ok. Min varning rör denna människa som medvetet säljer sjuka hästar för att tjäna pengar!!!

 
elin

elin

23 november 2011 13:39

MEN SHIT tror våra stallägare har blivit utsatt för samma person.. :S

http://www.linion.blogg.se

 
Ingen bild

Emelie

23 november 2011 15:22

Trevligt trevligt att få veta att man bor nästintill granne med denna person, eller ja i samma komun osv osv.. Utöver hon Jossefine har vi en annan likadan idiot, kanske är släkt.. eller nått I don't know..

 
Nathalie

Nathalie

23 november 2011 18:48

Hur kan man göra så elr?! :S tur att dom till slut kom till sådana som er, som iaf kan sköta hand om djur!!!

http://silvertjejerna.blogspot.com

 
Ingen bild

Frida

23 november 2011 19:10

Passar på att tipsa om en till sjuk människa; Madelen Palmqvist (/Hanafi, även företaget Hanafi Sporthorses). Om man söker på Google får man nog lika många träffar på dåliga hästaffärer som på Josefin skulle jag tro. Säljer utländska unghästar, jättefina, men jättebilliga (för att dom redan sållats ut av hemlandet såklart). Sådana människor som Josefin och Madde vill man bara slå hårt...

 
Anna

Anna" title="http://annizaftrolliuz.blogg.se]Anna[/url]" target="_blank">annizaftrolliuz.blogg.se]Anna[/url]

23 november 2011 19:41

Hej!
Tänkte bara säga detta. Får hon djurförbud i ett län, så behöver hon bara flytta till ett annat län för att sen kunna fortsätta som hon gör nu. För så var de i Norrköping för några årsen. Där var deen kvinna så hade många hundar som var vanvårdade så de bara skrek om det. Några av hundarna fick dom avliva, men resten fick bra hem. Denna kvinna fick djurförbud. Men sen fick dom som hade fått tagit emot dessa hundar reda på att hon hade flyttat till ett annat län och börjat om på nytt. Det är synd att förbudet inte gäller HELA landet istället för bara själva länet. =(

http:// * annizaftrolliuz.blogg.se

Marielle Vonkavaara

23 november 2011 21:34

Nej men fy det var det dummaste jag hört :( varför får man inte djurförbud i hela landet???

 
emma bäcklund

emma bäcklund

23 november 2011 21:57

men vilka korkade och idiotiska människor det finns!!!!!!!!!!!!!!

http://ponnytravarnas.blogg.se

 
Ingen bild

Elina

23 november 2011 22:18

Jag hittade henne på fb, blev vän med henne nu, ska bli vän med henne och åka dit och kolla på djuren.

 
Ingen bild

Madde

24 november 2011 13:46

Tack för varningen!! Det är tyvärr alldeles för lätt att komma undan i vårat land!! Det är också alldeles för lätt att blåsa nån.. Bra att dom flesta av dessa kassa människor blir anmälda till slut! Men många djur hinner lida nåt fruktansvärt i onödan!! Man kan ju tycka att Josefin borde ha NÅGON normal människa i sin omgivning..?? Varför reagerar inte den/dom??? Näringsförbud på livstid skulle hon ha!! Även om det så gällde akvarie-fiskar..

 
EmMaUpPsTrÖmEr

EmMaUpPsTrÖmEr

24 november 2011 16:21

Gud vilken jävla människa! Jag blir så ledsen när jag hör om sånt här! Fy!
Har ni polisanmält? Tycker jag verkligen att ni ska om ni inte gjort det.. Stackars hästar. Jag lider med dom <3
Men den där idioten... Finns inga ord för den jäveln..

http://www.xxryttarexx.blogg.se

 
Nettan

Nettan

24 november 2011 18:55

Men hjälp, man blir lika beklämd varje gång såna här historier dyker upp och jag lider med både er och hästarna. Tur i oturen ändå att det var just ni som köpte dem så de slapp lida ännu längre men ändå, häststackarna skulle ju ha tagits bort innan det gick sådär långt. Tragiskt och jag hoppas det går att stoppa den där människan, hon ska ju definitivt ha djurförbud helt och hållet.

http://sillydoris.blogspot.com

 
Ingen bild

:)

25 november 2011 16:48

Hon är ju sjuk!!
Hittade henne på facebook! :O
Hon står och KRAMAR om en hund!!

kram kram!!

 
Ingen bild

Filippa

28 november 2011 12:25

Fy fan så jäkla hemskt!!! Hur kan man göra så mot djuren.....jag fattar inte de!!!

 
Ingen bild

Djurtokig

1 december 2011 22:42

Jag har också råkat ut för denna Josefin. Min vännina letade efter en snäll häst till sin dotter. Hon hittade en som stod i sollebrunn hos Josefin. Vi åkte dit i värsta snöovädret för att titta och provrida. Det snöade ofantligt mycket så det blev tyvärr bara en kort provridning i -24 grader. Man kan vara efterklok och tänka varför åkte ni dit den dagen, Men Josefin sa att det skulle komma en till och min väninna ville ju ha denna som hon tyckte såg fin ut på bild. När vi kom dit stod hästarna i en hage i säkert 1 meter snö. Ingen mat och vatten fanns men det förklarade hon med att de skulle få snart. I hagen stod en liten shettis som inte kunde ta sig fram någon annan stanns än där de andra hästarna gått. Han var bara 8 månader. Hästen togs in ett vidrigt stall med boxar som var för små till shettisar. Sagt och gjort så bestämde sig min vännina för hästen. Sen åkte vi hem. Då började ett jäkla ringande om att vi skulle hämta den. Den måste bort snabbt och ville jag ha den lilla shettisen fick vi med den i priset. När vi vägrade köra i det vidriga vädret erbjöd hon sig att köra ner den till oss mot ersättning. Vi valde att ta hem båda för att ha dem på prov i 2 veckor. Det va ok för henne. När vi ställt in dem i boxen här i stallet upptäckte vi sår med larver i och hästen va full med lus och ohyra. Vi försökte ge henne hjälp vi kunde men efter 8 månader va hästen så sjuk att den inte kunde vara kvar. Vi valde att ändå behålla henne för vi hade aldrig fått pengarna tillbaka ändå och vi ville inte hästarna skulle lida mer än de gjort. Vi försökte så gott vi kunde men tyvärr så lurade hon oss. Den lilla shettisen finns forfarande kvar och vi älskar han överallt. Idag är han en fin kille på 2 år och han lever i paradiset jämfört med va han gjorde hos Josefin. Ångrar att jag inte hade kamera med mig så man kunde haft lite bevis. Är det någon som vet var Josefin finns i dag? När vi träffade henne fanns hon i Sollebrunn. Men hon sa de inte kunde betala hyra till de de hyrde av och skulle flytta snart. Kanske va djurskyddet efter henne. Blåögda som vi var så lät vi hennes veterinär besiktiga och naturligtvis utan anmärkning. Lurade blev vi så det rök. Hoppas hon snart får sitt straff för tiden hinner alltid i kapp.

 
Ingen bild

Paulina

2 december 2011 10:33

Djurtokig vad hette veterinären som besiktigade hästarna??

 
Ingen bild

marija

8 december 2011 19:30

Denna Josefin ska tydligen inte finnas kvar I Häggsjöryr längre. Vad hon sa till mej,var att de skulle skiljas och därför var tvugna att bli av med alla hästarna fort. Jag börjar ju undra om hon hade stulit de andra med som var ute på annons?
Anledningen till att vi inte var o provred var att det var ca 30 mil att köra och vi hade lite panik att hitta ny häst som sällskap till våran shettis,tyckte då att hon hade ett bra pris och hästen verkade vara den vi ville ha.
Denna Josefin går inte att nå via telefon,har pratat med hennes sambo som hon skulle separera ifrån,men han vill inte bli inblandad i hennes hästaffärer?!
Tjejen som ägde hästen jag köpte har gjort polisanmälan,vilket jag också ska göra. Kan ju undra hur roligt det är att leva med en massa anmälningar på sig och hålla sig gömd??

 
Malin Malekova

Malin Malekova

9 december 2011 00:21

Typiskt att sådant händer! Man ska ALLTID vara försiktig när man köper hästar. Åk alltid & provrid, gärna tillsammans med en tränare eller veterinär. Sedan ska man ju ta sin egen veterinär, det gör jag alltid. Hoppas denna Josefin inte lever länge till.. Förlåt, men sådana människor ska inte finnas.

http://www.malekova.se

 
Ingen bild

Djurtokig

11 december 2011 23:04

Paulina jag skall försöka kolla upp detta men är inte säker på att jag har kvar det. Jag tror jag kan ta reda på var hon befinner sig. Har en jag känner som bor i närheten av henne. Vi provred men det va snöstorm och -24 grader. Så tyvärr va det ju inte många meter och gick inte att kolla helt på hästen heller. Den lilla köptes bara för att jag ville rädda den. Dessa hästar va inte stulna då vi tagit kontakt med de förra ägarna. De är förtvivlade över att det blivit så.

 
Ingen bild

Paulina

12 december 2011 18:35

Djurtokig, jag är mest intresserad av om det är samma veterinär som har besiktiga hästarna. (Claes Lundgren) Om det är det så skulle det ju vara bra om du kunde skicka in ett mejl ang det till veterinära ansvarsnämnden vetansvar@jordbruksverket.se eller ringa dem. www.vetansvar.se. För då har han ju handlat fel även i ditt fall. En veterinär som samarbetar med en djurplågare som Josefine borde sättas dit ordentligt!

 
Ingen bild

Lisa

19 december 2011 18:44

VARNING VARNING VARNING!!!!!!!!

Nu har Josefin Rådefalk ute två Rottweilers till försäljning! http://www.blocket.se/alvsborg/Rottweiler_tik_och_hane_transport_kan_ordnas_37755011.htm?ca=16&w=2

 
Ingen bild

Lina

24 februari 2012 22:45

Hon har anonns på blocket nu om en sjukt billig islandshäst, jag mailade på denna innan jag googlade på henne... Allt verkar vara frid och fröjd, och hästen fanns kvar. hon mailade en bild som är mer än 1 åt gammal på hästen... Hon ville ha in handpeng för att sedan köra hästen till mig.... jahapp... Tur man googlade innan man satte in pengar! Tack för varningen!

Marielle Vonkavaara

24 februari 2012 23:54

Bra om jag kan tipsa någon, så att man slipper bli lurad av denna hemska människa. Hoppas att du hittar en annan häst mvh Marielle

 
Ingen bild

Lina

24 februari 2012 22:48

Hon har en anonns ute om en cäldigt billig islänning..

 
Ingen bild

VARNING

13 juni 2012 16:38

Nu har Josefine ute annons på en B-ponny: http://www.blocket.se/alvsborg/Welsh_sto_kat_B_40964638.htm?ca=16&w=1

Såhär skriver hon:

Pris: 10 000:-

Typ: Hästar

Plats: Trollhättan

Trevligt ponny sto 18år, riden och körd och fullt trafiksäker.

Kan ridas av vem som helst men gärna lite mer erfaren ryttare.

Säljes till gott hem där hon blir mer riden än hos oss.

Fullt frisk och har pass

Kan ev. fås betäckt om så önskas!

( Obs! bilden är tagen i vintras ! )

Mejla eller ring Josefin, tel. 0763196545

 
tess

tess

13 augusti 2012 18:12

Hon la ut en annons på en papillon hund på blocket för knappt en vecka sedan. jag mailade henne och fick svar idag av att detta egentligen är hennes mamma. och telefon nr som finns går till någon "Svenne"? som bara har tele svar på. hon svarade från mail vid namn jasmine800 och annonsen är från nån isabell. men i mailet hälsar hon från Josefine. vilket jävla tur att jag hitta denna sidan. hon säger att hon inte har tid pga sitt jobb i annonsen,men säger annat i mailet. Också att om hunden inte får
något hem denna veckan så kommer hon avliva honom. hon vill ha 2000 för han och det är galet billigt så mina andra två papillon kostat 16 och 14. nu fatta jag vad felet var.. men på något sätt vill jag ha han ändå..tycker synd att han ska leva i misär som det verkar vara i hennes närhet. stackars vovve,och alla andra sjuka djur hon lurar på andra. vilken vidrig, empatilös "människa". mår illa. ja josefin,du borde ta mig fan torteras du med.

http://0

 
L

L

12 september 2012 19:39

Hjälp mig snälla !!

Min fd häst som jag hävde köpet på då jag fick veta att han var trasig och sålts som slakthäst
Är nu på annons på hästnet.
Det är Madde Palmqvist från skåne som säljer honom fast det inte riktigt framgår förän man
Googlar …. Det står att han är skadefri mm fast han är trasig!
Jag har papper på det. Jag vill att folk ska veta att han har ont och inte skall hoppas mm.

Vet inte riktigt VAD jag vill att ni hjälper mig med…. ta upp ämnet , ni har ju många ögon/öron.

Stackars alla dessa fina hästar som går igenom smärta pga skitfolk (

http://www.brokenhorses.se

Marielle Vonkavaara

12 september 2012 23:43

Tragiskt med såna människor....

 
Ingen bild

h

13 januari 2013 18:28

Skyll dig själv som inte besiktigade hästarna

Marielle Vonkavaara

13 januari 2013 18:51

hästarna blev besiktigade!!!

 
Ingen bild

Julius 2011

29 maj 2013 01:00

Josefine själv som antagligen skrev kommentaren innan. Josefine vill bara sälja hästar och hundar för att tjäna pengar, hon bor kvar på häggsjöryr kvarnbacken i upphärad tillsammans med sin kille Kriatian Forslund. Ha koll på namnen Jonathan Rådefalk, Isabelle Rådefalk och Sven-Arne Andersson. Dom använde även sig av mitt namn. Lita ej på dessa "människor"

 
Ingen bild

Lisa

25 juni 2013 14:45

Josefines bror, Jonathan, är inte bara en tjock och äcklig datanörd utan även nazist som driver en massa suspekta internetsajter. Bland annat driver han en sajt som förnekar förintelsen och hyllar nazismen.

 
Ingen bild

Birgitta Svensson

30 augusti 2013 08:53

Vet någon var man kan hitta Josefine Rådefalk? Jag vet att hon senaste bodde i Västra Tunhem i Skaraborgslän. Har en hund från henne jag köpte 2006 och har andra som köpt .Ville se om hon håller på ännu med sitt lurendrejeri.Birgitta

 
Ingen bild

Ann Kristine

28 november 2013 20:38

http://hd.se/skane/2013/11/28/hasthandlare-haktad-for-grovt/

Madelen el Hanafi.

Varning även för Karolina Ida Samuelsson och Kristine Kvarnmark!!!!

 
Ingen bild

Lexie

12 augusti 2014 11:17

Josefine Rådefalk kallar sig numera Josefine Linder men heter Josefine Andersson. Vi har precis blivit grundlurade av henne och Sven-Arne. Tingade och betalade handpenning för en labradortik, efter att vi varit och tittat på henne och betalat handpenning var hon i princip omöjlig att få tag i. Vi ville veta mer om föräldrarna, stamtavla etc. och när de skulle registreras i SKK, vilket hon sagt att de skulle. Efter många turer fram och tillbaka när vi sköt på att hämta vår hund pga att papper ej var iordning så visade det sig att hon sålt vår hund till ngn annan med motiveringen "jag trodde att det var ni som var här och hämtade valpen". Hennes pappa, Sven-Arne Andersson uppger att det varit rörigt pga att Josefines mamma gått bort men jag förstår nu när jag läser alla kommentarer här att detta inte bara är någon oseriös uppfödare utan en sjuk person med sjuka personer i sin omgivning. Vi har inte polisanmält men fick tjata för att få handpenningen tillbaka men det hjälper inte mycket då vi inte fick vår hund som vi gått och väntat på och längtat efter...Hoppas att SKK kommer att göra kontroller av denna uppfödare så att inte fler djur far illa och fler månniskor blir lurade.

 
Ingen bild

Linda

7 december 2014 21:05

Vidriga människa. Har köpt hund av denna människa. Fick hem en lortig och stinkande hund. Förhållandena på gården de bodde var helt fruktansvärt. Hur många hundar som helst av olika raser. Valpfabrik? Låg gammal mat på hela gården. Trodde aldrig att jag skulle köpa en hund i dessa förhållanden, men kunde inte lämna min fantastiska hund i denna misär. I detta har hon en dotter som lever i kaoset.

Marielle Vonkavaara

8 december 2014 15:18

Ja det är fruktansvärt. Beklagar verkligen .

 
Ingen bild

Frida

31 december 2014 15:20

josefine Rådefalk måste ju ha fruktansvärt mycket nöjda kunder eftersom ett tiotal av ALLA hennes kunder är missnöjda. Och med hennes fabrik och handel måste hon ju ha runt 2-400 valpar om året och 100 st sålda hästar och ändå inga anmälningar eller mer onöjda kunder ;)

Marielle Vonkavaara

31 december 2014 17:12

Tror nog att många anmäler men när jag anmälde och pratade med polisen sa don bara att jag skulle vända mej till en jurist. I Sverige har vi inget skydd mot dessa svindlare och djurplågare, tyvärr..

 
Ingen bild

Åsa

6 april 2015 19:00

http://m.blocket.se/alvsborg/Islandshast_Valack_Transport_kan_ordnas_59563890.htm?ca=15&w=2


Är detta en annons som de har satt ut ?

Åsa

 
Ingen bild

Eva

10 maj 2015 00:08

blev nyss grundlurad av denna människa. Ska polisanmälas! Varning för henne !

Marielle Vonkavaara

11 maj 2015 00:21

Beklagar verkligen att hon får fortsätta med sitt lurendrejeri .

 
Ingen bild

Mig

12 maj 2015 08:31

Kallas oxå Jossan von fald Andersson är igång igen med islänning på blocket

 
Ingen bild

linn

15 maj 2015 17:56

Rekommenderar alla som blir blåsta på detta sätt att ta kontakt med Malin myrman so. Är jurist och extremt klipsk på hästar. Hon kan hjälpa er !

 
Ingen bild

K

19 maj 2015 15:13

Fy vad internet är hemskt i såna här situationer. Är ni medvetna om att ni sitter o önskar livet ur en person ni aldrig träffat? Och attni gör er skyldiga till förtal genom att skriva detta.

Josefin är ingen vidrig djurplågare. Hon har ett stort hjärta och lever för sina djur. Alla djur får mat, vatten, sällskap och lite arbete (dock inte så mkt av det sistnämnda)

Ja Josefine har haft mkt i livet. Hon är impulsiv och har säkert nån slags diagnos i botten som förklarar den impulsiva sidan. Hon lurar aldrig någon.

Saken är den att hon har för lite kunskap för att själv se saker. Hon bor som hon gör- ja, och har sen hon separerade stora ekonomiska problem. Hon har kontakter och skaffar hästar för att kunna sälja och tjäna lite på.

Som köpare har du undersökningsplikt och den är lagstadgad. Josefin har väldigt lite kunskap, vilket man hör om man pratar lite med henne (eller skriver om man inte får tag på henne). Och då om något är ju undersökningsplikten vid köp ännu viktigare.

Josefin skulle aldrig medvetet lura någon. Hon sätter priset endast några tusen över inköp för att sälja snabbt så hon får pengar som är en ständig bristvara.

Hon är kanske inte den perfekta säljaren, men långt ifrån en lurendrejare.

Att hon inte går nå är inte så konstigt. Efter den häxjakt som bedrivs på internet så skulle iaf jag aldrig mer svara i telefon. Man mår SKIT av sånt här. Och ni hjälper ju inte direkt Josefine att vara en bra djurägare genom allt detta skitsnack.

Att det var snöstorm och hon stressade med köpet är inte en bra förklaring på varför man inte kollade hästen mer noggrant. Man måste alltid undersöka hästen. Att inte se sår med larver i är enbart köparens fel. Om Josefine inte sett det så säger Hon givetvis inget om det. Hon har väldigt liten kunskap!

Hon stjäl inga hästar, men kanske har någon ljugit om hästen när hon fick den???

Länsstyrelsen har dessutom varit ute och kollat hennes djur och hur de har det x antal ggr pga flera anmälningar från alla missnöjda köpare. Utan anmärkning.

Hon är verkligen inte världens bästa uppfödare eller säljare av häst, men man får vad man betalar för...

Finns garanterat massa nöjda köpare också. Som nån sa... Borde finnas många fler hundar o hästar som sålts därifrån.

Ni som blivit lurade nu i år, vad blev ni lurade på då?

Man känner ju sig riktigt lurad när saker krånglar och inget verkar stämma. Men det är nog inte bättre koll hon har tyvärr pga bristande kunskap. Och många vill ju köpa pga de låga priserna hon sätter.

Obs jag är INTE Josefine.

Mvh K

Marielle Vonkavaara

19 maj 2015 18:43

Hej hon säljer medvetet sjuka djur och går inte att få kontakt med, hade hon åtminstone svarat i telefonen och betett sej vuxet . Hon tjänar pengar på detta sätt och fortsätter i flera år, jag blev lurad 2010 och blir ofta kontaktad av andra som hon lurat, förstår inte hur man kan tycka att detta är okey??

 
Ingen bild

Lurad

6 augusti 2015 14:46

Jag har då nlivit lurad iår. Där även fler i hennes släkt var inblandade. Så nog vet dom vad dom gör allt!

 
Ingen bild

Jag

8 augusti 2015 22:24

Har själv blivit lurad på en hund av henne och hennes Pappa. Var en annons på blocket.
Ni som blivit lurade hör av er till mig så går vi vidare med detta! Skicka mail till:
hundstallet@yahoo.se

 
Ingen bild

Caroline

22 december 2015 12:20

Jag köpte en hane som var född 19:e februari 2006 (mamma alpha/rikka o pappa Tyson), väntade på att få papprerna för de hade hon glömt när hon kom och lämnade honom. Messade henne och mailade men gick aldrig mer att få tag i henne. Hittade sedan en kullsyster med matte som fått papper. Där det stod det att de var födda 18:e februari 2006. Båda våra vovvar hade problem med klåda och stress (plötsliga utfall mot vissa hundar). Men väldigt barnkär och människokär iaf. Men det var 2 jobbiga första år, och som tur var hade jag en privatveterinär i släkten som hjälpte oss så han slapp lida.

2 valpar från den kullen var avlivade pga det i tidig ålder.
Gick ej att få reda på vad klådan kom ifrån då det antagligen är ett genetiskt fel. Kastrerade honom och letade foder som underlättade, han åt även kortison i den minst möjliga mängd i fler år. Sista åren har han inte behövt kortison.
Jag trodde jag köpte en amstaff med lite Dalmatin i sig. Då hon sa att pappan var renrasig amstaff och mamman var amstaff med lite Dalmatin i sig.
Sedan fick jag reda på att pappan antagligen är/var amstaff o dogi Argentino och mamman Dalmatin och flatcoated retriver!
Vet inte om någon skrivit men det finns mkt om henne på pitbullforumet tex. http://www.pitbullforum.se/svenska-hundskojare/t2945/10/

Har hittat ett kullsyskon i Vänersborg som mår bra (en omplacering). Även En som heter Ronja som tyvärr gick bort i akut livmoderinflammation får några månader sen.
Annars vet jag bara Valentino och Nala som lever.
Men vill gärna få tag i Isabelle Persson som skrivit på olika forum (letar syskon) och har ett kullsyskon (om hon ff lever).
Någon som vet om hon fortfarande är igång med hästar och/eller hundar? Det har snart gått 10 år sen våran pojk föddes på den valpfabriken, måste väl ändå ta stopp snart?
Mvh Caroline

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marielle Vonkavaara - Onsdag 3 april 14:08

Avslutade påsken med en skön timmes ridtur i skogen.

Av Marielle Vonkavaara - Söndag 3 mars 18:59

Det är vår i Småland.

Av Marielle Vonkavaara - Torsdag 22 feb 18:12

Då blir det stallmys.

Av Marielle Vonkavaara - 28 december 2023 16:01

Mysig kvällstur med Alva och Freddy . Gott nytt år allihopa . ...

Av Marielle Vonkavaara - 19 november 2023 17:48

Skön eftermiddag med Alva i stallet. Nu är sky inriden . ...

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards