stallvonkavaara

Alla inlägg under januari 2013

Av Marielle Vonkavaara - 24 januari 2013 12:16

Av anmälan mot veterinären, när vi köpte ponnyerna av Josefin Rådefalk...

 

Han fick en varning och en notis i kuriren.....

Av Marielle Vonkavaara - 23 januari 2013 15:37

Började morgonen med att transporten frusit, kallt var det också -18 hemma, precis att bilen startade. I värmningen var Zola jätte stökig och hoppade och for ville inte alls att man tog i henne... fick pröva ett bett av min vän Annie, ååå vad fin hon blev i munnen, köpte bettet   

I loppet skötte hon sej exemplariskt inga krångel med munnen och travade klockrent, 500m kvar rycker Krister huvan( som jag hade i förra loppet hon gjorde) då blev hon skit rädd och galopperade, nåväl då vet jag det....

 


Maria värmde Livi som var kanon fin, gick i väg från start med en lite galopp, ställde sej på en gång och travade som en demon sen, gick bitvis 18s fart, tills upplopps kurvan där hon tappade en bak sko och galopperade ställde sej igen men blev ju diskad..... men hon tyckte att det var skit roligt och så verkligen jätte fin ut så Maria tyckte att jag ska pröva igen. Så första februari anmäler vi ut till ett nytt kval...

     

Grattis till mina vänners fina prestationer idag, ingen nämnd ingen glömd....


I går i alla fall så körde vi 2 åringarna, Gottan och Glitter, jätte fina var dom, tömmkörde Tibban som skötte sej exemplariskt.


Är så stolt över mina fina hästar   


Av Marielle Vonkavaara - 22 januari 2013 13:22

I går när Björn fixade stallet hittade han lösningen på Zolas problem, dels att hon galopperade i provloppet och att hon var så het. I söndags när jag körde henne så var hon himla besvärlig och tog inte styrning...

Det här var problemet...

 

Hon har tappat en kindtand och det gjorde nog ont i munnen när det var lös och gnagde för i går när jag körde henne var hon suuuuper fin   


Alf körde en jätte fin Crille som ska gå provlopp på lördag, det närmar sej nu...

 

Jag och Alf var och körde i månskenet med Livi och Honey, var så himla mysigt då det bara var -5 grader och stjärnklart, mysfaktorn HÖG....

Av Marielle Vonkavaara - 21 januari 2013 12:25

Körde småhästarna igår, Gottan skötte sej kanon som vanligt men Glitter var som värsta rodeo hästen. Men sen när hon skuttat och stegrat klart var hon jätte fin. Det är väldigt roligt med dom små   

Körde sen Dixi och Zola, fina hästar men huuu vad kallt det var, tror inte jag är varm än.


Av Marielle Vonkavaara - 20 januari 2013 13:34

Sneglade i min blogg och tittade på Honey, man glömmer bort lite...

       

Före.... i april 2012 dagen efter hon hade kommit..

       

och nu.... 8 månader senare...

Av Marielle Vonkavaara - 20 januari 2013 12:50

Solen skiner idag och 10 minus, underbart rid och kör väder.

Har glömt skriva om fredagsmyset..

Vi red Livi och Pennan, Björn fick rida min pärla. Jag är den enda som ridit henne dom senaste 3 åren och hon tittade på mej med stora ögon och tänkte nog att...vad i hela....

Hur som helst så skötte sej hon exemplariskt, annat var det med Pennan... han är ju ganska arrogant och egensinning, han kliver ju gärna på en och tittar bort och "råkar" stå och putta på en. Han var träig att rida, tog inte styrning och lyfte/sköt mej åt vänster, tog jag i han då ryckte han tyglarna ur handen eller vände och skulle gå hem eller blev böjd som en banan utan att kunna styra han. Så efter vi bråkat i 6 km mer eller mindre så tänkte jag att jag tömmkör han så jag kan korrigera han utan att jag stör han, det slutade med att han la sej!!! Fyra gånger i protest!!! En 10 årig gammel valack?!?!?!? Jag vann i alla fall, både hästen och jag blev regält svettiga och efteråt så stod han och sparkade i duschspiltan och var ganska upprörd. Nu kan man ju tro att han har ont men han är kollad av veterinär och jag har haft ut kiropraktorn på han två gånger, han är inte ofräsch, fin och ren i benen och vid palpering hittar man ingenting...en tjurig gammal gubbe helt enkelt...


Fortsatte kvällen med Honey och Dixi, fina hästar. Har bytt lite balans på Honey, och det blev stor skillnad.

Sen avslutades kvällen med körning av Crille och Zola, eftersom dom skulle gå på lördagen så blev det lite kortare pass.



Av Marielle Vonkavaara - 19 januari 2013 16:30

3 år sen idag   underbara varelse, saknar dej varje dag...

 

Av Marielle Vonkavaara - 19 januari 2013 13:57

     

Det var en snurrig Zola som var allmänt tokig, hon gick i väg från start men sen tog hon sej två galopper, men när hon väl ställde sej så gick hon i 17-18s fart. Hon har ju inte varit på banan sen oktober, så hon är ursäktad, och så är hon ganska svår att köra. Man jag är jätte nöjd men tjejjen. Funkade bra på isbrodd och nu får man ta i henne, det har man inte fått förr..

     

Sen körde Björn sin Crille, han har haft tungträning och ridträning ett tag nu, men såååå fin han blivit. Han fick gå med Gottans storasyster...

                 

Sen på hemvägen såg vi Livis syskon....

 

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards