stallvonkavaara

Alla inlägg under mars 2010

Av Marielle Vonkavaara - 16 mars 2010 12:42

Både Nixon och Gubben kom med. Gubben i lopp 8 spår 9 John Östman kör, Nixon i lopp 9 spår 9 Krister Söderholm i vagnen...


Hoppas bara att jag får med mej någon annars blir det kämpigt....  


    

Av Marielle Vonkavaara - 14 mars 2010 21:43

Fick en kommentar av "Siw" känner inte någon som heter det. I alla fall hon skrev att "Tog du inte bort Amiralen pga hans mage?" för det första så vet nästan INGEN om varför jag tog bort honom, bara nära vänner. Och för det andra så angår det ingen heller. Och varför jag tog bort han, ja det kan ni ju fortsätta spekulera i.....


Sen så har Amiral ALDRIG haft kolik, så fortfarande så är ponnyn min första kolik häst....


Det är så fasinerande att folk är så satans nyfikna men ingen vågar fråga... man blir på hoppad och skitsnackad om av folk som man inte ens har med att göra. Jag tycker att ni ska skaffa er ett liv. Sen kan ni ju läsa någon annans blogg eller snacka skit om nån som bryr sej....ni är bara små människor i mina ögon... Men det är klart, avundsjukan är ingen trevlig syn när den visar sitt fula nylle...


Nog om detta..


I dag har jag varit ute och ridit i vår solen guuud så härligt...


Sen så i April ska jag på Olympiatravet ....WOHO!!! Efter längtad semester...

    

Av Marielle Vonkavaara - 10 mars 2010 19:01

Fy fan för att åka till Umeå.... det tar låååång tid och vägen är suuuper tråkig


Livi tappade en sko, jag glömde stänk skydden....


Ja ja jag fick låna vagn av Erling, då skydden inte passade lånade jag hela vagnen, tusen tack för det.


Livi såg fin ut i värmningen men såg lite blek ut, hon sänkte dock rekordet i alla fall.  Jens gjorde en bra styrning, jag är nöjd. Det var ju trots allt första gången  han körde henne.


Nu blir det träning hemma ett tag innan nästa start. Hon har startat ganska tätt det tre senaste starterna så jag tror det var därför hon var lite blek i dag. Men hon var pigg och glad när jag kom hem.


Har i början av veckan varit upptagen med ponnyn som har haft kolik. Han är ju rätt gammal och hans kolik symtom var lätta men det ville inte släppa men nu så verkar det gått åt rätt håll..


Det är faktiskt första kolik hästen någonsin och jag har haft egen häst sen jag var 14 år....

Av Marielle Vonkavaara - 9 mars 2010 19:06

Vill gå ut med en varning till alla er som tänkt köpa häst av Josefin Rådefalk!!!!!


Hon har flera annonser på hästnet och blocket, på många olika sorters hästar.


Vi köpte nämligen våra ponnyer av henne. Jag frågade om hästarna var friska och hur dom mådde. Ville veta historia om dom, vilket jag inte fick....


Hur som helst så det hela började med att jag mailade henne om dessa ponnyer jag hittade på blocket. Det stod "två c-ponnyer, perfekta nybörjar hästar", perfekt till barnen och den andra till grannen. Min granne söker en snäll häst då hon haft en otäck häst olycka som gjort henne osäker.


Josefin berättade att hästarna var jätte snälla och att dom var jätte fina att rida och hantera. Det lät bra och i annonsen så skulle hon ha 7500 kr för varje ponny. Den ena var 19år och den andra var 22år. Skulle passa oss utmärkt. Det första Josefin gjorde var att pruta på priset innan jag ens hunnit fråga om hästarna. "-Ni får båda för 12 000 kr." Okey , men då ska dom veterinär besiktas. Josefin fixade detta med veterinären ( otroligt korkat av mej)


Hon skickade ett mail att det var så många som ringt på ponnyerna så hon ville ha 15000 kr för båda. Jag ringde upp och sa att vi hade ett muntligt avtal, då ändrade hon sej igen. Jag sa att får jag inte köpa ponnyerna för 12000 kr (som hon prutat ) så är jag inte intresserad.

Där skulle jag ha backat ur affären, men man tror ju gott om folk.....


Upp till Persön kom hästarna, frakten gick på 8500 kr. Ur kliver två vita ponnyer som ser regält ängsliga ut.....


Min grannes ponny heter Romantica och är 22 år haft föl och är tävlad, stammboksförd och renrasig whelsh. Våran ponny heter Klinga och är också renrasig men har inte haft föl....


Andra dagen som dom varit här så tänkte vi fixa lite med ponnyerna, grannen prövar rida Romantica, hon hostar och är otroligt stressad. Den andra ponnyn håller på att dö utan sin kompis. Jag frågade Josefin, innan köpet, om hästarna kunde vara i från varandra, jo det var då inga problem, den ena kunde gnägga lite i början.... Sanningen=DOM RIVER STALLET!!!!


Romantica fortsätter hosta och den tredje dagen då vi tar in dom, så står hon och trycker luft. Rosslar bara då hon andas. Grannen och jag börjar leta och luska lite. Vi får tag i båda ponnyernas tidigare ägare.... Romantica har två föl som lever och för ett år sen så dog fölet för henne, annars hade hon haft tre stycken. Ägaren gav sedan bort henne till sin vänn som ägde Klinga, som hade haft föl för två år sen. Den kvinnan har gett bort ponnyerna för en månad sen till en karl. Hur de hamnade hos Josefin vet jag inte.


 Hur som helst blir vi informerade om att Romantica har kvickdrag och Klinga har slingers och är triangelmärkt.

Ponnyerna var inte särskilt friska!!!! 


Ringer då veterinären Claes...minns inte efternamnet. Han svarar inte men ringer upp både mej och grannen. Han frågar "-Ni har väl inte betalat för de där öken?!" Frågade hur han kunde släppa igen om dom med bara ua i allt om det var ök.... "- Jag är tacksam för att ni ringde och berättade år mej..." Hm vilken jävla veterinär!!!!!!


Pratar med min veterinär som dagen efter kommer och tittar på dom.

Romantica är riktigt risig och Klinga är förlamad i bla svansen...


Nu börjar det "roliga"!!!!!

GÅR INTE ATT FÅ TAG I DENNA JOSEFIN RÅDEFALK!!!!!!!!!!


Med andra ord har hon vetat om detta och medvetet låta två äldre ponnyer som är sjuka åka 150 mil upp till Luleå för att en vecka senare skickas på slakt!!!!


Får ett samtal från veterinären på slakteriet i dag... Romantica var full i cancer, alla organen...


Josefin ringde grannen i dag och informerade att hon minsann inte skulle ge några pengar tillbaka....sen snörde hon på luren...


Jag hoppas att du , Josefin, sover gott om nätterna, då du är en riktig djurplågare!!!


Nu hade dessa ponnyer tur som kom upp till häst folk som kunde lite grann det kunde ha varit värre.....


Mina barn grät en hel dag, men dom har fått en ny ponny.......


Så KÖP INTE häst av JOSEFIN RÅDEFALK i SOLLEBRUNN!!!!!!


VARNING; VARNING; VARNING; VARNING!!!!!!!

(Bilderna nedan är från blocket)

      

Av Marielle Vonkavaara - 7 mars 2010 17:52

Nixon blev trea i dag, det var i och för sej bara fem hästar, men ändå   


Nixon är lite ängslig av sej så han går och bromsar, hoppas bara att det kommer att släppa, men det tror jag. Han är en otroligt fin travare. Nixon har nummer två på bilden.......Tack snälla Ingela för hjälpen i dag.

  

Var förbi hos Ingela och Björn och hämtade havre. Passade på att titta på nya stjärnan. Pegasus, passande namn då han var stor som bara den....

  

Av Marielle Vonkavaara - 5 mars 2010 12:09

Hittade bilder som Robert Granström fotat, hoppas att det är okey att jag lägger ut dom här. Det är sen i tisdags på Livi   

 

  




   Sen hittade jag även målfotot...

 

Av Marielle Vonkavaara - 4 mars 2010 10:15

Livi startar i Umeå den 10 mars, kör gör Jens Eriksson, lopp 2 spår 3 bakom bilen.

    

Av Marielle Vonkavaara - 3 mars 2010 11:11

Nu har det värsta lyckoruset lagt sej   

Det som är så himla kul med Livi är att hon verkligen kämpar. I går i skellefteå när jag stod vi banan när hon tävlade och jag hörde att hon vann, ja tårarna bara rann. Jag har kämpat med denna häst och hon är allt annat än gullig, när man rider så slår hon, när man kör hemma är det dubbla slaggjordar, vid skoningen har hon blivit bättre men fortfarande så är det den enda hästen i  mitt stall som min hovslagare blivit arg på. När man tar ut i hagen får man passa så hon inte slår, hon rymmer om hon kan. Men hon är guda go, min pärla.   


På söndag startar Nixon, kör gör Krister Söderholm, lopp 1. Det blev bara 5 hästar i loppet men det spelar då ingen roll. Han känns då bara fin och nu är det ett tag sen han startade.



Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards