stallvonkavaara

Alla inlägg under februari 2010

Av Marielle Vonkavaara - 12 februari 2010 12:00

Hästen gick igenom så till veckan kommer hon......


Livi startar på torsdag, kör gör min vanliga kusk. Spår 9 bakom bilen. Spännande som alltid. Hon känns då kanon fin.

Stort grattis till Ingela Eriksson och Ginala, fy tusan vad bra hon var   


Nixon känns då kanon fin, har hittat problemet med honom. I går fick han trampa djupsnö, perfekt träning för lilla söt nordisen. Hans prickar (må bra prickar)kom tillbaka sen sist jag red han så nu går han under smeknamnet "medwursten".


Gubben tränar i tungvagnen, det funkar jätte bra förutom att babianarmarna gör sej på minda. Fy tusan vilken tung häst att köra.


I övrigt slåss jag med en rymmare, Livi suger t.o.m på elbandet så nu ska vi till sommaren göra järnhagar. Men tills vidare blir det att köpa polartråden. Den ska tydligen vara kanon bra.

Av Marielle Vonkavaara - 8 februari 2010 23:23

Äntligen, som jag har väntat. Nu kommer han i alla fall så den 16 februari har jag tid. Håkan Lundell är väldigt duktig och är det nåt med hästen så hittar han.


I övrigt så går träningen bara bra trots min sjuka. Hostan vill inte ge mej sej men det är bara att kämpa på.


Eva är riden för andra gången, kan bara säga: VILKEN HÄST!!!

Hon är så himla fin, jag är super nöjd med henne. Hoppas Tom är lika nöjd med Saga, men det tror jag.


Ny häst på gång, ska bara vänta på veterinär besiktningen.

Av Marielle Vonkavaara - 5 februari 2010 10:55

Är sjuk, en hemsk hosta som inte släpper men nu har jag inte feber.


Livi har varit svullen och varm i ett ben, i går hittade jag orsaken. Senaste starten hade jag ett par låga gamascher, då jag måste köpa ett par nya, och hon hade slagit på sej regält. Det har inte synts nåt då hon varit svullen men nu när svullnaden är borta så såg jag märkerna. Krister sa att hon blev het i sista kurvan och tog inte i plus att hon blev entömd. Och det var förmodligen då hon gick på sej...

Så jag var tvungen att fara ut och rida en sväng med henne trots min hosta   

Hon var jätte fin.... glad och pigg...


Jag har inte ridit sen Amiral for till himlen, har inte varit motiverad men i går så fick jag mysa hur mycket som helst med Livi (hon är ingen gosare) och värsta pussen gav hon mej...   

Av Marielle Vonkavaara - 3 februari 2010 16:59

Jag tycker att ridträning är en riktigt bra träningsform för travhästar. Dvs galoppträning men även riktig dressyr. Inte ENBART men minst 50 % av träningen. Jag tror bla att Livi och även Nixon hade inte varit så bra som dom är om dom inte hade ridits. Och vad jag har fått mot tugg om detta. Största argumentet är "Jag vill inte ha någon ridhäst" och "Dom blir mer galoppbenägna i vagn då "


Läste en väldigt intressant artikel i aftonbladet nyss. En mycket känd travhäst som ridtränas mest just nu, galoppträning men även dressyr. Gå in och läs den ni som är så "anti"...

Hästen som är "ridhäst" är ingen mindre än Commander crowe!!!

  



Av Marielle Vonkavaara - 3 februari 2010 15:04

Nä det är bara alla min busiga ston   


När jag släppte ut hästarna i dag så busades det och blåste och fnös dom som värsta valarna. Det var bara stona, Nixon och Gubben stod bara vid sina balar och åt. Vad bevisar då det !?!?


Jag brukar kalla att hästarna låter som knölvalar då dom blåser, det kommer faktiskt från min älskade Amiral. Han var maniskt rädd för älgar. Man visste alltid när det  var älgar i närheten för då hörde man Amirals blåsande, frustande och brölande. Jag tror att det skrämde bort älgarna då jag t.o.m blev rädd då det lät som värsta monstret. har aldrig hört en häst låta så. En vinter så hade vi två fjolårs kalvar som härjade i byn, då skulle ni ha hört. Det lät ända in i huset då han bröla där ute.


     

Eva och Bäbis.... 

    

Det här är sååååå Livi ha ha ha ha ser mest galen ut   


  

Nixon och Mirre vi snöplumsningen i söndags....

Av Marielle Vonkavaara - 1 februari 2010 23:28

I går var det styrke träning för hela slanten. Ängen bakom stallet blev utnyttjad då det var riktigt mycke bra plums snö där. Alla hästar utom Bäbis fick lufsa omkring där. Och jag skulle gissa att hästarna var möra, såg ut så i dag.

Mirre red Eva för första gången, vi hade räknat med lite livat men det var som att hon aldrig gjort annat.


I dag var det då svin kallt igen. Minus 27 grader. Vilken tur att det inte blev någon start. Så jag och min kära make satt inne i köket i värmen och såg på liven och drack kaffe   


Grattis till Stall In med Vickan, nu är det bara att tuta och köra då hon klarde kvalet. Grattis till Monica Lahti med familj, till andra platsen med Ö.B

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards