stallvonkavaara

Alla inlägg under december 2009

Av Marielle Vonkavaara - 14 december 2009 22:11

Började titta igenom bilder och hittade massa fina bilder, och minns massa fina minnen....


Ska dela med mej av några   


  Galax, en welsh mountain jag köpte som 1-åring. Sålde han till en flicka i byn...

        Min älskade Russe (Rustle Ås) saknar honom grymt mycke.....  

      Sommar Tösen, Sagas mamma. Bilden när man ser hennes kropp, är då hon var som finast då jag hade henne..

Den stora fuxen är en som jag tänkte köpa men det blev inget av det. Han hette Guli Fuxen.. och var 1,70...

  Bävrarna Nixon och Tösen :)

  Simba ( Simb Aromatic)när vi hade hämtat henne den 4 maj

    Översta bilden är Galax och Calero i fullt bus.. Och här är Calero första dagen hos oss...

  Alva och Pax..

    Övre är Amiral och Rappe och här är Omega.K och Opus.K, Opus är Sagas bror.( Samma pappa)

      Ella, Bäbis mamma och så Bäbis när hon var nyfödd :)

  Västerbo Plus

  Calero i hagen

  Simba och Amiral ( humle och dumle)

  Linnea och Amiral i Råneå

  Callemang

  Amiral och Russe vilar på våren i hagen...

  Min vackra och kloka vänn....


Många hästar har passerat genom livet men Amiralen är en herre för sej, han blir 12 år nu i årsskiftet, jag hoppas att han får vara frisk och leva lääänge. På han fattas bara talet     

Av Marielle Vonkavaara - 13 december 2009 18:01

GUUUUD vad trist :(


Träningen står lite på is just nu då vi inte har snö..


Ska gå på travgalan i Boden den 9 januari, det blir trevligt.


Hästarna är då pigga och glada, Livi har böjat se finare ut nu också. Tack gode gud för back on track :)


Hovslagaren kommer till veckan och så ska jag åka till Ingela och hjälpa henne med sadel till Fuxan.


Av Marielle Vonkavaara - 10 december 2009 15:23

Ja jag hade det på känn....

Livi rullade fast i boxen för ca 2 veckor sen plus att muggen spökade, men jag chansade för hon känndes så fin då jag körde henne sist. Men jag skulle ha litat på min magkänsla jag fick i stallet igår....


Hon gjorde då i alla fall ett tappert försök min lilla pärla :)


Nu får hon vila och sen blir det vinterträning när hon är okey. Nu blir det Nixon och Gubben( om de kommer med) som startar nästa gång. Bara att ta nya tag. Och så VILL vi ha snö. Unghästarna behöver tränas.


Kommer en karl från Piteå i morgon och ska titta på Saga..

Av Marielle Vonkavaara - 9 december 2009 20:30

Undra varför man startar och tävlar med travhästar??? Jag menar, jag blir ju ruskigt nervös. Det är så illa att när jag står vid banan i samband med själva tävlandet, mår jag så illa att jag nästan kräks... Jag tänker varje gång att: Varför utsätter jag mej för detta?


Likadant var det då jag tävlade i hoppning och dressyr, det var därför jag slutade. Började glömma bort banan och vilket hinder som kom här näst.


Så med Livi är nervositeten ännu värre för man vet aldrig vad hon hittar på. Hon har så himla mycke humör och egen vilja... Nixon är enklare han gör ALLTID sitt bästa. Han gör vad han kan medans Livi gör vad hon känner för.


Det som är skönt med att man inte kör själv, är att man kan inte påverka vad som händer när kusken far i väg. Kuskarna som kör mycke är så skickliga och rutinerade att man behöver bara oroa sej hur hästen ska sköta sej :)


Nä nu blir det stallet och fixa i ordning tävlingsgrejjerna. När jag var i Umeå så köpte jag nytt selunderlägg och skrytluva. Det ska Livi få ha i morgon. Håll tummarna nu alla mina vänner...

Av Marielle Vonkavaara - 8 december 2009 15:10

Nu finns Saga på hästnet, rätt köpare då säljs hon.

  

Av Marielle Vonkavaara - 8 december 2009 13:30

Till och börja med så vill jag rätta ett litet fel, Pilo Gutt blev 7a medans hans bror som heter Pilo Prick blev 3a. Dom hästarna har samma mamma Pila Dam, en häst som Mirre har skött i  många år då hon bodde i prästholm.


Var ock körde Livi igår, kan säga att man ska inte köra henne odövad. Jag glömde döva henne innan jag for ut, herre gud vilken resa jag fick. När jag skulle ta fast henne ryckte hon bara tömmarna ur handen och sprang ännu fortare, jag hann inte ens få in händerna i öglorna!!! Men Livi tyckte att det var skit kul. Havren har gjort susen, hon är inte lika lat och flegmatisk mer. Blir spännande på torsdag.


Trist är att all snö nästan har tinat bort :( vad är det för väder vi är ju inne i december *suck*

Av Marielle Vonkavaara - 7 december 2009 14:34

I lördags kom Saga hem från Boden, där hon varit hos Jesper R Nilsson. Hon har blivit körd av Jesper så nu är det bara att tuta och köra.


 Måste rekomendera Jesper då det gäller inkörning, han körde ju in Bäbis åt mej och hon är hur fin som helst. Jag känner att jag inte har tid och kunskap då det kommer till inkörning av travhästar och då är det väldigt skönt att kunna ta hjälp av någon duktig.


I går söndag bar det i väg till umeå. Nixon startade i lopp 1. Krister Söderholm körde. Det gick väldigt fort loppet, det var farter som Nixon aldrig gått men han klarde det med bravur. Ingen galopp, och han höll farten trots att han blev sjua. Jag är kanon nöjd för han gjorde det riktigt bra. Han har på bara tre starter sänkt sitt rekord med fyra sekunder :) Han var inte ens trött eller tagen efteråt och han hade inte fått mjölksyra heller. Finaste Nixon.


Kikade på lite andra hästar också. Ingela Eriksson gjorde en kanon styrning med Pilo gutt. Han såg jätte fin ut och blev fyra. Blue April blev tvåa på samma tid som vinnaren det var på håret att hon vann men hon satt fast och det tog ett tag innan Krister fick lös henne. Gud vad fin den hästen är. Gubben som äger är så trevlig och han är alltid glad när vi stannar och surrar med han. Åsas häst startade i samma lopp men dom hade otur och blev utan pengar.


Sen var det ju Järvsöfaks och Nordgubben...alltså herre gud vilken häst Järvsöfaks är. Dom sköt raketer när dom firade den 200e segern och hästen stod mitt på banan helt still och bara tittade. Han måste veta hur bra han är och han njuter verkligen, det syns. Jop han grinade när dom intevjuade, ja det va häftigt att se denna underbara häst. Och han söner blev två och trea. Dom firade även Nordgubben, han är sveriges andra bästa nordsvensk genom tiderna. Han var också jätte fin. Gick inte så bra att fota då det var dimma och regn :( fick nån bild i alla fall.


Har funderat på att sälja Saga, om jag hittar rätt hem, ja vi får se. Är lite less på unghästar det är mycke roligare med starthästar. Både tävlingsmässigt och i träningen.


Nu laddar vi för nästa start på torsdag med Livi, hon och Gubben är sjövilda...


Av Marielle Vonkavaara - 4 december 2009 18:51

Jag tycker vi gör inte annat än startar just nu   

Men kul är det....


Livi startar i Boden den 10 december kör gör Krister Söderholm. Lopp 2 spår 5. Spännande.


Dressyr ridning blev det igår, en ruskigt tjurig och envis In the mood satte ridningen på sin spets. Slutade i alla fall att jag vann med händerna fulla av skavsår ...


Saga kommer hem i morgon så nu börjar hennes vinterträning :)

Har rakat spårklippning på Bäbis, gick kanon hon var suuuper snäll. Lite skillnad mot när vi skulle raka "råttan".


Mirre har i dag avslutat sin praktik hos Jesper...

Presentation


Välkommen till Stall Vonkavaaras blogg...

Gästbok

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards